Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Teknikens Värld

Årets första trackday – full med körglädje

Har en trackday varit mer efterlängtad än så här? Efter en lång, mörk och instängd vinter blev det äntligen dags för vårens trackday och som vanligt gick det inte att ta miste på körglädjen.

Solen sken starkare än den gjort hittills i år och den 3 106 meter långa asfaltslingan där många svenska och utländska racerförare har tävlat var för dagen vikt åt Teknikens Världs läsare. Kan det finnas bättre förutsättningar för en toppendag än så?

Knappast! Torsdagen den 13 maj, på självaste Kristi Himmelsfärd, var det återigen dags för Teknikens Världs trackday på Mantorp Park och det märktes att suget efter bankörning var större än vanligt. Platserna till vårens trackday blev snabbt fullbokade och när portarna till Mantorp öppnades tidigt på morgonen stod bilarna på kö.

Vårens trackday blev fullbokad på kort tid. I höst kör vi igen, boka din plats nu! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vilka bilar är det som kommer till våra trackdays? Alla möjliga! Oavsett vilken bil man har går det att ha roligt på bana. I år kom allt från en lång Mercedes S-klass och en Saa…Cadillac BLS till en Ferrari 488 GTB och något så märkligt som en NeoZeven Westfield. Och allt däremellan förstås!

Tanken med våra trackdays är att alla som vill prova på att köra på bana under ordnade former ska kunna göra det, oavsett bilmaterial och tidigare körvana, oavsett om man har kört tiotusentals varv eller om man är helt ny på området. Under de dryga tio år Teknikens Värld har arrangerat trackdays har vi sett att alla kan samsas på banan, och framförallt att alla har roligt. Vårt mål är också att alla deltagare ska känna att de har lärt sig något nytt när de i slutet av dagen sätter sig i bilen och kör hemåt.

Med deltagarna uppdelade i två grupper kunde vårens trackday genomföras på säkert sätt.
Med deltagarna uppdelade i två grupper kunde vårens trackday genomföras på säkert sätt.
Med deltagarna uppdelade i två grupper kunde vårens trackday genomföras på säkert sätt.
Linus Pröjtz och Marcus Engström höll i säkerhetsgenomgången i år. Det gick bra ändå.
Linus Pröjtz och Marcus Engström höll i säkerhetsgenomgången i år. Det gick bra ändå.
Linus Pröjtz och Marcus Engström höll i säkerhetsgenomgången i år. Det gick bra ändå.
Andreas Westerlund vann vår tävling och fick en plats på årets trackday.
Andreas Westerlund vann vår tävling och fick en plats på årets trackday.
Andreas Westerlund vann vår tävling och fick en plats på årets trackday.
I depån förevisade Michelin olika däcktyper och justerade deltagarnas däcktryck.
I depån förevisade Michelin olika däcktyper och justerade deltagarnas däcktryck.
I depån förevisade Michelin olika däcktyper och justerade deltagarnas däcktryck.
Ulf Andersson och Jan Oplustil – hedersmedlemmar i klubben ”blå BMW M2”.
Ulf Andersson och Jan Oplustil – hedersmedlemmar i klubben ”blå BMW M2”.
Ulf Andersson och Jan Oplustil – hedersmedlemmar i klubben ”blå BMW M2”.
1 AV 5
Med deltagarna uppdelade i två grupper kunde vårens trackday genomföras på säkert sätt.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Linus Pröjtz och Marcus Engström höll i säkerhetsgenomgången i år. Det gick bra ändå.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Andreas Westerlund vann vår tävling och fick en plats på årets trackday.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
I depån förevisade Michelin olika däcktyper och justerade deltagarnas däcktryck.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Ulf Andersson och Jan Oplustil – hedersmedlemmar i klubben ”blå BMW M2”.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

För att undvika för stora folksamlingar delades dagen upp i två grupper. Till förmiddagspasset kom 40 körsugna ekipage och till eftermiddagen lika många. Efter en säkerhetsgenomgång ledd av reporter Linus Pröjtz och chefredaktör Marcus Engström, för dagen tacksamt nog halvt dolda bakom munskydd, var det dags att släppa ut deltagarna i den solvarma depån där de sista förberedelserna inför första körpasset gjordes. Hjulbultar efterdrogs, däcktryck kontrollerades, hjälmar putsades, säkerhetsbälten spändes och till slut blev det dags att ge sig ut på banan.

Audi visade upp de två snabba elbilarna RS e-tron GT och e-tron S Sportback.
Audi visade upp de två snabba elbilarna RS e-tron GT och e-tron S Sportback.
Audi visade upp de två snabba elbilarna RS e-tron GT och e-tron S Sportback.
Ståendes i en rännil av kylarvätska kan man vara glad ändå. Det visade Oskar Önneby.
Ståendes i en rännil av kylarvätska kan man vara glad ändå. Det visade Oskar Önneby.
Ståendes i en rännil av kylarvätska kan man vara glad ändå. Det visade Oskar Önneby.
Alfred Blixt hade snabb bil och snabb hjälm. Marcus Engström har varken eller.
Alfred Blixt hade snabb bil och snabb hjälm. Marcus Engström har varken eller.
Alfred Blixt hade snabb bil och snabb hjälm. Marcus Engström har varken eller.
1 AV 4
Audi visade upp de två snabba elbilarna RS e-tron GT och e-tron S Sportback.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Ståendes i en rännil av kylarvätska kan man vara glad ändå. Det visade Oskar Önneby.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Alfred Blixt hade snabb bil och snabb hjälm. Marcus Engström har varken eller.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Men någon vild utrusning i stil med vårens kosläpp blev det inte. Säkerheten på trackdays är viktig och för att se till att alla, även de som inte har kört på Mantorp tidigare, ska lära sig bansträckningen leddes fältet inledningsvis av Ruben Börjesson i en Audi RS e-tron GT som pekade ut idealspåret.

Dagens snabbaste kombi var en V60 Polestar körd av Christian Andersson.
Dagens snabbaste kombi var en V60 Polestar körd av Christian Andersson.
Dagens snabbaste kombi var en V60 Polestar körd av Christian Andersson.
En 911 ”ölklappe” med Öhlins-dämpare och inte så många originaldelar var en av dagens snabbaste bilar.
En 911 ”ölklappe” med Öhlins-dämpare och inte så många originaldelar var en av dagens snabbaste bilar.
En 911 ”ölklappe” med Öhlins-dämpare och inte så många originaldelar var en av dagens snabbaste bilar.
Supra, GR Yaris och Cayman GT4 är tre snabba och väldigt, väldigt bra banbilar.
Supra, GR Yaris och Cayman GT4 är tre snabba och väldigt, väldigt bra banbilar.
Supra, GR Yaris och Cayman GT4 är tre snabba och väldigt, väldigt bra banbilar.
Torrt och varmt väder hela dagen gav ideala förutsättningar på banan.
Torrt och varmt väder hela dagen gav ideala förutsättningar på banan.
Torrt och varmt väder hela dagen gav ideala förutsättningar på banan.
En S-klass med extraljus kan också ha roligt på bana. Bromsarna fick jobba hårt!
En S-klass med extraljus kan också ha roligt på bana. Bromsarna fick jobba hårt!
En S-klass med extraljus kan också ha roligt på bana. Bromsarna fick jobba hårt!
Maserati-klubben representerades av en skönsjungande Coupé.
Maserati-klubben representerades av en skönsjungande Coupé.
Maserati-klubben representerades av en skönsjungande Coupé.
Saab 9-5 Kombi är en vanlig syn på våra trackdays, så även i år med Tommie Hernlund bakom ratten.
Saab 9-5 Kombi är en vanlig syn på våra trackdays, så även i år med Tommie Hernlund bakom ratten.
Saab 9-5 Kombi är en vanlig syn på våra trackdays, så även i år med Tommie Hernlund bakom ratten.
Mikael Laine var snabb i en Saab-motoriserad Neozeven Westfield.
Mikael Laine var snabb i en Saab-motoriserad Neozeven Westfield.
Mikael Laine var snabb i en Saab-motoriserad Neozeven Westfield.
1 AV 8
Dagens snabbaste kombi var en V60 Polestar körd av Christian Andersson.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 AV 8
En 911 ”ölklappe” med Öhlins-dämpare och inte så många originaldelar var en av dagens snabbaste bilar.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 AV 8
Supra, GR Yaris och Cayman GT4 är tre snabba och väldigt, väldigt bra banbilar.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 AV 8
Torrt och varmt väder hela dagen gav ideala förutsättningar på banan.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 8
En S-klass med extraljus kan också ha roligt på bana. Bromsarna fick jobba hårt!
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
6 AV 8
Maserati-klubben representerades av en skönsjungande Coupé.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
7 AV 8
Saab 9-5 Kombi är en vanlig syn på våra trackdays, så även i år med Tommie Hernlund bakom ratten.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
8 AV 8
Mikael Laine var snabb i en Saab-motoriserad Neozeven Westfield.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

När Audin åkt in i depå släpptes fältet fritt och årets första trackday var igång på riktigt. Först ut var den röda gruppen med lite snabbare bilar och när de kört sitt första pass och gått in i depån var det dags för den vita gruppen.

I depån togs deltagarna om hand av, förutom oss på Teknikens Värld, representanter från våra samarbetspartners Audi, Michelin och Öhlins.

https://youtu.be/PG5hn3WESZI

Oavsett vilken grupp som kom in i depån efter sitt körpass var det stora leenden på förarna. Allra störst var de kanske på de två vännerna och debutanterna Isak Marklund och Simon Eliasson som kom till Mantorp i varsin BMW 330Ci Clubsport.

– Tyvärr höll inte min koppling för mer än två körpass, men det här var grymt roligt ändå, hoppas att det går bättre i höst, säger Isak Marklund. •