Årets första trackday – full med körglädje
Har en trackday varit mer efterlängtad än så här? Efter en lång, mörk och instängd vinter blev det äntligen dags för vårens trackday och som vanligt gick det inte att ta miste på körglädjen.
Solen sken starkare än den gjort hittills i år och den 3 106 meter långa asfaltslingan där många svenska och utländska racerförare har tävlat var för dagen vikt åt Teknikens Världs läsare. Kan det finnas bättre förutsättningar för en toppendag än så?
Knappast! Torsdagen den 13 maj, på självaste Kristi Himmelsfärd, var det återigen dags för Teknikens Världs trackday på Mantorp Park och det märktes att suget efter bankörning var större än vanligt. Platserna till vårens trackday blev snabbt fullbokade och när portarna till Mantorp öppnades tidigt på morgonen stod bilarna på kö.
Vilka bilar är det som kommer till våra trackdays? Alla möjliga! Oavsett vilken bil man har går det att ha roligt på bana. I år kom allt från en lång Mercedes S-klass och en Saa…Cadillac BLS till en Ferrari 488 GTB och något så märkligt som en NeoZeven Westfield. Och allt däremellan förstås!
Tanken med våra trackdays är att alla som vill prova på att köra på bana under ordnade former ska kunna göra det, oavsett bilmaterial och tidigare körvana, oavsett om man har kört tiotusentals varv eller om man är helt ny på området. Under de dryga tio år Teknikens Värld har arrangerat trackdays har vi sett att alla kan samsas på banan, och framförallt att alla har roligt. Vårt mål är också att alla deltagare ska känna att de har lärt sig något nytt när de i slutet av dagen sätter sig i bilen och kör hemåt.
För att undvika för stora folksamlingar delades dagen upp i två grupper. Till förmiddagspasset kom 40 körsugna ekipage och till eftermiddagen lika många. Efter en säkerhetsgenomgång ledd av reporter Linus Pröjtz och chefredaktör Marcus Engström, för dagen tacksamt nog halvt dolda bakom munskydd, var det dags att släppa ut deltagarna i den solvarma depån där de sista förberedelserna inför första körpasset gjordes. Hjulbultar efterdrogs, däcktryck kontrollerades, hjälmar putsades, säkerhetsbälten spändes och till slut blev det dags att ge sig ut på banan.
Men någon vild utrusning i stil med vårens kosläpp blev det inte. Säkerheten på trackdays är viktig och för att se till att alla, även de som inte har kört på Mantorp tidigare, ska lära sig bansträckningen leddes fältet inledningsvis av Ruben Börjesson i en Audi RS e-tron GT som pekade ut idealspåret.
När Audin åkt in i depå släpptes fältet fritt och årets första trackday var igång på riktigt. Först ut var den röda gruppen med lite snabbare bilar och när de kört sitt första pass och gått in i depån var det dags för den vita gruppen.
I depån togs deltagarna om hand av, förutom oss på Teknikens Värld, representanter från våra samarbetspartners Audi, Michelin och Öhlins.
https://youtu.be/PG5hn3WESZIOavsett vilken grupp som kom in i depån efter sitt körpass var det stora leenden på förarna. Allra störst var de kanske på de två vännerna och debutanterna Isak Marklund och Simon Eliasson som kom till Mantorp i varsin BMW 330Ci Clubsport.
– Tyvärr höll inte min koppling för mer än två körpass, men det här var grymt roligt ändå, hoppas att det går bättre i höst, säger Isak Marklund. •
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se