Vi vet, det kan verka främmande just nu – men du kommer att köra den här bilen! Foto: Malcolm Griffiths / Autographic Photography

Årets häftigaste upplevelse!

Vad önskar du dig mest just nu? Oavsett, det spelar egentligen ingen roll – för det här är bättre än det mesta du någonsin kan komma på. Vi lovar. Så boka resan och börja drömma – för snart är det du som kör de här racerbilarna!

Det finns inget bättre sätt att beskriva Teknikens Världs sällskapsresa till PalmerSport utanför Bedford i England än att göra just det – beskriva den. I detalj.
Visst, vi kan släta över det hela i enkla ordalag och lite nonchalant konstatera att du troligtvis inte kan ha roligare än så här. Eller så går vi på djupet och berättar hela historien – för den är värd att berättas. 

Inte bara om de fem olika racerbilarna som du kommer att köra på fyra olika banor, hur du kommer att pushas och få hjälp av de proffsiga instruktörerna – allt i jakten efter ännu bättre upplevelser. Vi ska inte heller bara berätta om hur extremt välarrangerat allting är. För ska sanningen fram, om du köper en resa till det här priset av Teknikens Värld så förväntar du dig det. Och det kommer att levereras, vi lovar.

Nästa gång kan det vara du som sitter bakom ratten.

Men dessa lösryckta detaljer, låt oss sätta in dem i sitt sammanhang på Englands (kanske Europa och världens?) bästa eventområde i motorsportsammanhang.
Allting börjar när vi efter övernattning i Bedford anländer PalmerSports område på morgonkvisten lördagen den 7 maj 2022. Jo, förväntningarna i bussen är på topp. Både hos de som varit med oss sedan tidigare och de som är helt färska inför vad som väntar. Första resan till PalmerSport i Teknikens Världs regi genomfördes 2011 och vi har varit tillbaka ett tiotal gånger – känslan i bussen är alltid densamma. Spänd förväntan sammanfattar det hela ganska bra.

PalmerSports duktiga instruktörer hjälper dig att bli ännu snabbare och säkrare. Foto: Lee Marshall / Photoreverie Limited

Vi lämnar bussen, slussas till vår svit där vi först anmäler oss och sedan avnjuter en rejäl frukost. Eller… det beror ju på hur hungrig man är eller om fjärilarna i magen tar över? Direkt i anslutning till frukost genomförs en videobriefing, där förre F1-föraren och numera F1-kommentatorn Martin Brundle går igenom vad vi ska göra under dagen. Vilket är en hel del. Dessutom får vi några sköna exempel på vad vi inte behöver göra...

Begreppet storskalig motorsport får sin rätta innebörd hos PalmerSport i Bedford.

När klockan närmar sig 9.00 är det dags, nu ska det köras bil. Exakt i vilken ordning bilarna och banorna kommer att avverkas får vi se när vi anländer, men oavsett – försök slappna av. Vilket kan vara lättare sagt än gjort, exempelvis om en BMW M2 Competition står framför dig och det är din tur. Men jag kan inte nog understryka detta – ta hjälp av din instruktör. Lyssna och lär, för de har gjort detta så otroligt många gånger. Oavsett hur mycket erfarenhet du har som förare – det finns alltid mer att lära och det brukar vara lite lugnande med en erfaren instruktör i bilen.

Att kliva från det trevande nervösa alldeles innan, till full gas och växel efter växel ute på banan – kontrasten kunde inte vara större. Om vi tar BMW M2 Competition som exempel så innebär det en relativt tung bil där farten måste få leva genom de snabba kurvorna. Visserligen har den där bilen drygt 400 hästar, men det är aldrig med motoreffekten du blir riktigt snabb. Det blir du genom att använda bromsarna rätt, genom att styra in i kurvan vid rätt tillfälle och genom att vara snäll mot materialet. Då blir du snabb på riktigt!

Nej, ni kommer inte att drifta sida vid sida – så galna ska vi inte vara. Men det skulle gå... Foto: Lee Marshall / Autographic Photo

Renault Clio Cup har runt halva effekten jämfört med BMW M2 Competition, men kommer att kännas som ett tvättäkta rivjärn och en ­riktig racer. Från din plats i racingstolen, hårt fastspänd med sexpunktsbältet, kommer du att få lära dig konsten att njuta av framhjulsdrivet runt en racerbana – dessutom på ­mönsterlösa slicks (om vädret tillåter). Få saker är så roligt som just detta, fast å andra sidan är allt på PalmerSport sjukt roligt. Just mixen mellan bilarna kompletterar varandra extremt väl, ingen konkurrerar. 

Svagaste bilen i fältet, men långt ifrån tråkig – tvärtom. Full attack! Foto: Lee Marshall / Photoreverie Limited

Just det sistnämnda blir tydligt när det är dags för Caterham PalmerSport Edition. Med en vikt på kanske runt 700-750 kg med dig och instruktören på plats i bilen, tillsammans med vridstark 2,5-liters radfyra – den här bilen är alltid snabb. Och hanterbar, extremt hanterbar. Ett hjul i varje hörn och allt annat så enkelt och klockrent utfört.
Du styr bilen lika mycket med baken som med händerna, varje liten reaktion känns rakt upp i stolen du sitter i. Varje liten nigning vid inbromsning, krängning vid kurvtagning eller hur bilen sätter sig över bakhjulen vid acceleration. Det här är en så otroligt renodlad körupplevelse! Kan det bli bättre?

Med JP-LM får du känna på hur det känns bakom ratten i en Le Mans-racer. Foto: Lee Marshall / Photoreverie Limited

Smaken är som baken, men en sak är säker. Formel 3000 och JP-LM är de två bilarna som alltid lämnar extremt stort avtryck oavsett vad du kört tidigare. Kanske för att båda två är just renodlade racerbilar med allt vad det innebär. Liggande körställning, ­spartanskt och ändamålsenligt utförande samt möjligheter till prestanda som är häpnadsväckande. Vinden som sliter i hjälmen när du skickar i femman och fortsätter med full gas.
Att kliva över karossidan, åla sig ner i sittbrunnen och sedan sätta ratt och bälten på plats. Känna på paddlarna bakom ratten och sedan starta V6-motorn. Bruppa lite lätt på gasen och märka hur motorns vibrationer fortplantar sig rakt genom bilen till din kropp. Jo, nu vill du köra. Och vet du vad – det är det finaste i den här historien. Att du är här, på PalmerSport tillsammans med oss på Teknikens Värld, för att göra just det. Köra. Alla dessa bilar, på alla dessa banor. 

Känner du suget? Känner du hur det ­liksom snart är dags? Precis, så in och boka din plats så ska vi göra vad vi kan för att förverkliga dina drömmar till våren!

 

Bilarna du ska köra

1 AV 5
BMW M2 Competition.
2 AV 5
Caterham PalmerSport Edition.
3 AV 5
Renault Clio Cup Racer.
4 AV 5
Palmer JP-LM.
5 AV 5
Formula 3000.

BMW M2 Competition

En kraftfull GT-betonad bil med extremt skön kraftutveckling från den dubbelturbomatade raka sexcylindriga trelitersmotorn på 410 hästkrafter. I det här sällskapet en något tyngre bil, men den öppna bansträckningen på den Södra Banan passar bilen likt hand i handsken. Så frågan är – hur mycket fart vågar du bära med dig genom kurvorna?

Motor: Rad-6. 3 liter, dubbelturbo.

Effekt: 410 hästkrafter.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad M-DCT, paddelväxling.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 4,2 s, toppfart 280 km/h.

 

Caterham PalmerSport Edition

I snart 70 år har det här konceptet förtrollat bilentusiaster världen över och Caterham PalmerSport Edition kommer med sin extremt låga vikt och vridstarkta 2,5-litersmotor att ge dig en oförglömlig körupplevelse. Med ett hjul i varje hörn kommer du att attackera den tighta Östra Banan på ett sätt du inte trodde var möjligt. Älska varje kurva!

Motor: Rad-4. 2,5 liter.

Effekt: 200 hästkrafter.

Kraftöverföring: Motorn fram, ­bakhjulsdrift. 6-växlad SADEV sekventiell låda med paddelväxling.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 3,9 s, toppfart 230 km/h.

 

Renault Clio Cup Racer

Lägst effekt och framhjulsdrift, men låt inte dessa triviala detaljer sänka dina förväntningar. För så här ligger det till – det här är en renodlad racerbil med utsökta vägegenskaper och prestanda. Med minimal krängning, tack vare det hårt satta chassit, kommer du att attackera kurvorna med hastigheter du inte trodde var möjliga.

Motor: Rad-4. 1,6 liter, turbo.

Effekt: 220 hästkrafter.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjuls­drift. 6-växlad sekventiell låda med paddelväxling.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 5,0 s, toppfart 235 km/h.

 

Palmer JP-LM

Begreppet sportvagnsprototyp får det att vattnas i både mun och ögon på oss motorsportnördar och nu ska du köra just en sådan. Med V6-motor och paddelväxellåda. Det går liksom inte riktigt att förklara vad detta innebär, det måste upplevas. För helt plötsligt har vi tagit steget från racingmodifierade standardbilar till tvättäkta racer.

Motor: V6. 3 liter.

Effekt: 265 hästkrafter.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda med paddelväxling.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 3,4 s, toppfart 270 km/h.

 

Formula 3000

Du kliver över den låga karossen, ställer dig tillfälligt i stolen innan du glider vidare ner på plats i Formel 3000-bilen. Din ingenjör hjälper dig att spänna fast sexpunktsbältet, sätter den avtagbara ratten på plats och startar V6-motorn. På given signal lägger du i ettan, släpper upp den snälla kopplingen och åker ut på banan. Känner du fjärilarna i magen? Bra, för det här är racing på riktigt!

Motor: V6. 3 liter.

Effekt: 250 hästkrafter.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda med paddelväxling.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 3,1 s, toppfart 274 km/h.

 

Dessa får du också köra

1 AV 3
Caterham Pursuit.
2 AV 3
Land Rover Defender.
3 AV 3
Sodi GT5 Gokart.

Caterham Pursuit

Jo, här kommer det faktiskt in ett litet tävlingsmoment – om än inte på samma bana. De två Caterhambilarna startar samtidigt, fast på varsin bana och sedan gäller det att ta sig först i mål vilket kan vara lättare sagt än gjort. Bland annat för att greppnivån är lägre och för att det hela avslutas med den fruktade rondellen. Rondellen? Häng med får du se!

Motor: Rad-4. 2 liter.

Effekt: 175 hästkrafter.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuel låda.

Fartresurser: Acceleration 0-96 km/h (60 mph) 4,8 s, toppfart 210 km/h.

 

Land Rover Defender

Här handlar det ingenting om hög hastighet, snarare maximalt fokus och full kontroll. Upp och ner för hindren, det ställer höga krav på dig som förare då du även ska pricka kontrollerna rätt. Land Rover Defender blir förhoppningsvis din bästa vän över stock och sten, genom leran och upp över hindren.

Vaddjup: 50 centimeter.

Maximal stigningsvinkel: 45 grader.

Maximal lutningsvinkel: 35 grader.

Motor och drivlina: Fyrhjulsdrift, frontmotor, låsbar differential.

 

Sodi GT5 Gokart

Köra gokart hos PalmerSport, vad är det för pausunderhållning? Mm, så kan man tycka. Eller så kan man fundera över vilken disciplin som de flesta moderna F1-världsmästarna började med… Sanningen är att om du bemästrar en gokart, då blir steget in i allting annat så mycket enklare. Dessutom, gokart är förbenat kul!

Motor: Honda GX 390 kubikcentimeter.

Kraftöverföring: Kedja.

Toppfart: 77 km/h.