”Bäcka-Ferrarin” går på auktion i dag
En 1966 års Ferrari 206 S Dino Spyder kommer inte upp till försäljning varje dag. I dag är dock en sådan dag, och faktum är att det är samma bil som Teknikens Världs Linus Pröjtz körde i nummer 10/2010 som går under klubban, en bil med gedigen svensk historik.
218 hästkrafter ur en tvåliters V6 och individuell hjulupphängning runt om var det få bilar som kunde skryta med år 1966. Men så var Ferrari 206S Dino också en tävlingsbil med grund i det finaste Maranello hade att erbjuda, värstingen 330 P. Debuten skedde i februari 1966 och bilen var riktad mot FIA:s Grupp 4-klass för tvålitersmotorer. Totalt 18 sytcken 206 S Dino Spyder byggdes, vilket gör den bil som nu är ute till försäljning till en raritet.
Just denna bil, med chassinummer 006, byggdes i Augusti 1966 och såldes av Ferrari till Sverige året därpå. Bilen kom att bli känd som "Bäcka-Ferrarin" efter att ägaren Gustaf Dieden kört av på Knutstorp redan i april samma år och satt bilen i en bäck. Efter ett motorhaveri två år senare försågs bilen med Volvo-motor. Bilen såldes till nuvarande ägare 1970 som valde att renovera bilen (med en originalmotor) år 1988. Hela historien bakom bilen kan du läsa i Teknikens Värld nummer 10/2010 då vår egen Linus Pröjtz även fick tillfälle att köra bilen.
Nu är bilen alltså till salu, tillsammans med en gediget dokumenterad historik, på RM Auctions i Monaco. Beräknat pris för bilen är mellan 2,2 och 2,8 miljoner euro.
Objektsbeskrivning på RM AuctionsFoto på bilen i bäcken vid Knutstorp, av Racepace/Gerry Johansson
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se