Efter Stellantis – nu bygger Daimler skåpbil med Renault
Den nya biljätten Stellantis skapar nya allianser och samarbeten.
Istället för att sälja sin skåpbil Master till Opel/Vauxhall kan Renault göra ett nytt försök och samarbeta med – Daimler.
Vi hoppas att samarbetet inte slutar på samma sätt som för Smart, X-klass och dieselmotorn.
Renault bygger i dag sin skåpbil Master i bilfabriken i franska Batilly. Bilen säljs sedan till Opel/Vauxhall som döper om den till Movano.
Men nu när Fiat/Chrysler går samman med Peugeot/Citroën/Opel ska samtliga de varumärkena samarbete om en gemensam plattform för större skåpbilar.
Renault måste alltså leta efter en ny partner för sitt Movanoprojekt.
Och de kan ha funnit en ny friare – eller ska vi kanske säga nygammal. För efter flera gemensamma projekt ser det ut som att Renault och Daimler gör ett nytt försök med en gemensam bilplattform.
Twingo och X-klass misslyckades
För tio år sedan inledde Daimler och Renault ett samarbete som bland annat resulterade i en gemensam pickup. Mercedes X-klass var i grunden en Nissan Navara som också blev en Renault Alaskan. Men X-klass sålde dåligt och las nyligen ner av Daimler.
Försöket att låta Daimlermärket Smart bygga en bil baserad på Renaults lilla Twingo misslyckades också. Daimler har också minskat på sina inköp av dieselmotorer från Renault.
Daimler och Renault kan behöva samarbeta om de ska klara konkurrensen från Fiat/Chrysler/Citroën/Peugeot/Opel. Dessutom har redan starka skåpbilstillverkarna Ford och Volkswagen inlett ett eget samarbete för att utveckla två skåpbilar.
Efterfrågan på framför allt eldrivna skåpbilar väntas öka lavinartat under de kommande åren då allt fler städer får svårt att klara klimatmålen. Krav på nollutsläppsbilar för leveranser och tjänster i de större städerna är ett sätt att minska klimatpåverkan och luftföroreningarna.
Runt hörnet finns också de självkörande bilarna som ska kunna leverera varor och tjänster i städerna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se