850
850 kan ses som den viktigaste bilmodellen i Volvos historia. 850 skulle ta Volvo in i en helt ny era med sportigare image, trots att viss kantighet och goda utrymmen fortfarande var viktiga grundstenar. 850 var något så ovanligt som en framhjulsdriven Volvo med tvärställd femcylindrig motor. Mycket nytt med andra ord, och mycket satsades på ett kort. Och det föll väl ut. 850 blev en succé och banade väg för där Volvo befinner sig i dag.
Volvo 850 tillverkades mellan 1991 och 1997 och efterträddes av S70 samt V70 som i grund och botten var kraftigt uppdaterade versioner av 850.
GLT-motorn med 2,5-litersfemma på 170 hästkrafter var den som 850 lanserades med, men fler motoralternativ kom efterhand. Bland annat samma maskin med med 140 hästkrafter. Turbomaskiner kom också och var det någon bil som satte Volvo på kartan under 1990-talet så var det T-5R, eller T-Gul som den också kallades. 850 R kom som uppföljade, eller T-Röd som den kom att kallas.
En annan detalj som satte Volvo och modellen 850 på kartan var deltagandet i BTCC, britternas standardvagnsmästerskap. Volvo tävlade nämligen med 850 Kombi (855) med Rickard Rydell bakom ratten. Det blev årets stora snackis i motorsportvärlden 1994. Året därefter satsade Volvo dock på sedanversionen i BTCC.
Volvo 850 var först ut med många säkerhetsdetaljer, exempelvis SIPS, sidokrockkuddar. 850 var dessutom första sedanbil att ha trepunktsbälten på alla fem sittplatserna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se