Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

V90

Den 18 februari 2016 var det så äntligen premiär för Volvos helt ny kombimodell V90 som tar över efter V70 (1997-2016). Marknadsintroduktionen äger rum under sensommaren eller tid höst 2016.

Volvo V90, som precis som nya XC90 byggs på Volvos nya plattform SPA, har presenterats med fyra olika motoralternativ; dieselmotorerna D4 och D5 AWD med 190 respektive 235 hästkrafter samt bensinmotorerna T5 och T6 AWD med 254 respektive 320 hästkrafter. Vid världspremiären visades även laddhybriden T8 AWD Twin Engine där T6-motorn på 320 hästkrafter parats ihop en elmotor som tar upp effekten till 407 hästkrafter. En D3-diesel med fram- alternativt fyrhjulsdrift är också aktuell. Alla motorer är av Volvos så kallade Drive-E-koncept. Dieselmotorerna har dessutom en ny, innovativ teknik som eliminerar turbolagg. Tekniken heter PowerPulse.

V90, som är 12,2 centimeter längre än V70 och har rymligare kupé men mindre bagageutrymme, kostar vid introduktionen från 339 000 kronor. V90 är dessutom 2,7 centimeter kortare än sitt sedansyskon.

Sedanversionen av V90 heter Volvo S90.