Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.
Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore. Foto: Svenska Volkswagen

Björn Waldegård 70 år – karriären i bilder

Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.

Foto: Svenska Volkswagen

Debuten skedde 1965 i en VW 1500. Björn Waldegård vann Rally Bore.

Här fortfarande 1965, kartläsaren t h heter Lars Nyström, även han framgångsrik i rally men främst rallycross.Här fortfarande 1965, kartläsaren t h heter Lars Nyström, även han framgångsrik i rally men främst rallycross.Här fortfarande 1965, kartläsaren t h heter Lars Nyström, även han framgångsrik i rally men främst rallycross.

Foto: Svenska Volkswagen

Här fortfarande 1965, kartläsaren t h heter Lars Nyström, även han framgångsrik i rally men främst rallycross.

1967 hade Björn Waldegård bytt till Porsche.1967 hade Björn Waldegård bytt till Porsche.1967 hade Björn Waldegård bytt till Porsche.

Foto: Svenska Volkswagen

1967 hade Björn Waldegård bytt till Porsche.

1968 fortfarande Porsche men mest på hemmaplan.1968 fortfarande Porsche men mest på hemmaplan.1968 fortfarande Porsche men mest på hemmaplan.

Foto: Teknikens Världs arkiv

1968 fortfarande Porsche men mest på hemmaplan.

1969 fick Björn chansen att köra fabriksbil för Porsche i Monte Carlo. Han vann och rallykarriären tog fart på allvar. Björn segrade även året därpå i Monte Carlo-rallyt.1969 fick Björn chansen att köra fabriksbil för Porsche i Monte Carlo. Han vann och rallykarriären tog fart på allvar. Björn segrade även året därpå i Monte Carlo-rallyt.1969 fick Björn chansen att köra fabriksbil för Porsche i Monte Carlo. Han vann och rallykarriären tog fart på allvar. Björn segrade även året därpå i Monte Carlo-rallyt.

Foto: Svenska Volkswagen

1969 fick Björn chansen att köra fabriksbil för Porsche i Monte Carlo. Han vann och rallykarriären tog fart på allvar. Björn segrade även året därpå i Monte Carlo-rallyt.

På omslaget till Teknikens Värld efter seger i Monte Carlo-rallyt. Nummer 5/1970.På omslaget till Teknikens Värld efter seger i Monte Carlo-rallyt. Nummer 5/1970.På omslaget till Teknikens Värld efter seger i Monte Carlo-rallyt. Nummer 5/1970.

Foto: Teknikens Världs arkiv

På omslaget till Teknikens Värld efter seger i Monte Carlo-rallyt. Nummer 5/1970.

Inte bara rallybilar. Här i en sportvagnsprototyp, Porsche 908/3, som utvecklades enbart för tävlingar som Targa Florio (bilden) och Nürburgring.Inte bara rallybilar. Här i en sportvagnsprototyp, Porsche 908/3, som utvecklades enbart för tävlingar som Targa Florio (bilden) och Nürburgring.Inte bara rallybilar. Här i en sportvagnsprototyp, Porsche 908/3, som utvecklades enbart för tävlingar som Targa Florio (bilden) och Nürburgring.

Foto: Svenska Volkswagen

Inte bara rallybilar. Här i en sportvagnsprototyp, Porsche 908/3, som utvecklades enbart för tävlingar som Targa Florio (bilden) och Nürburgring.

1975 var det Lancia Stratos som gällde. Här i San Remo-rallyt där Björn vann.1975 var det Lancia Stratos som gällde. Här i San Remo-rallyt där Björn vann.1975 var det Lancia Stratos som gällde. Här i San Remo-rallyt där Björn vann.

Foto: Teknikens Världs arkiv

1975 var det Lancia Stratos som gällde. Här i San Remo-rallyt där Björn vann.

Det blev tre VM-segrar i Lancia Stratos.Det blev tre VM-segrar i Lancia Stratos.Det blev tre VM-segrar i Lancia Stratos.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Det blev tre VM-segrar i Lancia Stratos.

1979 blev Björn Waldegård den förste rallyvärldsmästaren i Ford Escort RS 1800.1979 blev Björn Waldegård den förste rallyvärldsmästaren i Ford Escort RS 1800.1979 blev Björn Waldegård den förste rallyvärldsmästaren i Ford Escort RS 1800.

Foto: Ford

1979 blev Björn Waldegård den förste rallyvärldsmästaren i Ford Escort RS 1800.

Mera Ford, här i Portugal 1979, där det blev en andraplats.Mera Ford, här i Portugal 1979, där det blev en andraplats.Mera Ford, här i Portugal 1979, där det blev en andraplats.

Foto: Ford

Mera Ford, här i Portugal 1979, där det blev en andraplats.

1980 var det bland andra Fiat som ville ha Björns tjänster. Inga segrar, två tredjeplatser bland annat i Svenska Rallyt.1980 var det bland andra Fiat som ville ha Björns tjänster. Inga segrar, två tredjeplatser bland annat i Svenska Rallyt.1980 var det bland andra Fiat som ville ha Björns tjänster. Inga segrar, två tredjeplatser bland annat i Svenska Rallyt.

Foto: Fiat

1980 var det bland andra Fiat som ville ha Björns tjänster. Inga segrar, två tredjeplatser bland annat i Svenska Rallyt.

På 1980-talet körde man ofta olika bilmärken under samma säsong. Björn tävlade exempelvis i Mercedes 1980, men även Fiat och Toyota. Här i samspråk med Mercedes tävlingschef Erich Waxenberger.På 1980-talet körde man ofta olika bilmärken under samma säsong. Björn tävlade exempelvis i Mercedes 1980, men även Fiat och Toyota. Här i samspråk med Mercedes tävlingschef Erich Waxenberger.På 1980-talet körde man ofta olika bilmärken under samma säsong. Björn tävlade exempelvis i Mercedes 1980, men även Fiat och Toyota. Här i samspråk med Mercedes tävlingschef Erich Waxenberger.

Foto: Mercedes

På 1980-talet körde man ofta olika bilmärken under samma säsong. Björn tävlade exempelvis i Mercedes 1980, men även Fiat och Toyota. Här i samspråk med Mercedes tävlingschef Erich Waxenberger.

Mercedes kördes i rally-VM 1979 och 1980, sedan lades verksamheten ned.Mercedes kördes i rally-VM 1979 och 1980, sedan lades verksamheten ned.Mercedes kördes i rally-VM 1979 och 1980, sedan lades verksamheten ned.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Mercedes kördes i rally-VM 1979 och 1980, sedan lades verksamheten ned.

Rapport från Bandamarallyt i Teknikens Värld. Året är 1980 och Björn segrade.Rapport från Bandamarallyt i Teknikens Värld. Året är 1980 och Björn segrade.Rapport från Bandamarallyt i Teknikens Värld. Året är 1980 och Björn segrade.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Rapport från Bandamarallyt i Teknikens Värld. Året är 1980 och Björn segrade.

Björn Waldegård hade en lång sejour hos Toyota där chefen var hans före detta upplandsgrannen Ove ”Påven” Andersson. Sex segrar noterades.Björn Waldegård hade en lång sejour hos Toyota där chefen var hans före detta upplandsgrannen Ove ”Påven” Andersson. Sex segrar noterades.Björn Waldegård hade en lång sejour hos Toyota där chefen var hans före detta upplandsgrannen Ove ”Påven” Andersson. Sex segrar noterades.

Foto: Toyota

Björn Waldegård hade en lång sejour hos Toyota där chefen var hans före detta upplandsgrannen Ove ”Påven” Andersson. Sex segrar noterades.

Efter den riktiga karriären har Björn på senare år kört historisk rally. Här i Grekland 2006. Sin födelsedag, 12 november, firar han med förberedelser för det historiska Safarirallyt.Efter den riktiga karriären har Björn på senare år kört historisk rally. Här i Grekland 2006. Sin födelsedag, 12 november, firar han med förberedelser för det historiska Safarirallyt.Efter den riktiga karriären har Björn på senare år kört historisk rally. Här i Grekland 2006. Sin födelsedag, 12 november, firar han med förberedelser för det historiska Safarirallyt.

Foto: Ford

Efter den riktiga karriären har Björn på senare år kört historisk rally. Här i Grekland 2006. Sin födelsedag, 12 november, firar han med förberedelser för det historiska Safarirallyt.

Björn Waldegård har fuskat som krönikör åt Teknikens Värld och sitter här på vår redaktion med en Halda skrivmaskin. Fler kända svenskar har skrivit sina krönikor i Teknikens Värld: Ronnie Peterson, Stefan ”Lill-Löwis” Johansson, Kenny Bräck, Jan ”Flash” Nilsson med flera.Björn Waldegård har fuskat som krönikör åt Teknikens Värld och sitter här på vår redaktion med en Halda skrivmaskin. Fler kända svenskar har skrivit sina krönikor i Teknikens Värld: Ronnie Peterson, Stefan ”Lill-Löwis” Johansson, Kenny Bräck, Jan ”Flash” Nilsson med flera.Björn Waldegård har fuskat som krönikör åt Teknikens Värld och sitter här på vår redaktion med en Halda skrivmaskin. Fler kända svenskar har skrivit sina krönikor i Teknikens Värld: Ronnie Peterson, Stefan ”Lill-Löwis” Johansson, Kenny Bräck, Jan ”Flash” Nilsson med flera.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Björn Waldegård har fuskat som krönikör åt Teknikens Värld och sitter här på vår redaktion med en Halda skrivmaskin. Fler kända svenskar har skrivit sina krönikor i Teknikens Värld: Ronnie Peterson, Stefan ”Lill-Löwis” Johansson, Kenny Bräck, Jan ”Flash” Nilsson med flera.