BMW Z1 provkörning
Foto: Glenn Lindberg
Karossen har ingen vinge men väl en ellipsformad ljuddämpare på tvären mellan bakhjulen, och den fungerar som en spoiler som suger baken mot marken.
Foto: Glenn Lindberg
Tanken var att kunderna skulle köpa en "extra" plastkaross och själva kunna byta panelerna för att få en annan färg på bilen.
Foto: Glenn Lindberg
Z1 har skivbromsar runt om men ventilerade skivor endast fram. Bakaxelkonstruktionen påminner om den i E30 M3.
Foto: Glenn Lindberg
Z1 ska köras taklöst. Det finns dock ett tygtak som fälls upp och ned helt manuellt.
Foto: Glenn Lindberg
Förarmiljön är enkel, robust och ger ett slagtåligt intryck. Det är gott om utrymme i sittbrunnen även för en 192 cm lång reporter.
Foto: Glenn Lindberg
Den raka sexan på 2,5 liter måste varvas hårt för att ge någon effekt. Några fartsensationer blir det dock aldrig.
Foto: Glenn Lindberg
Fullt justerbara stolar i skaldesign och diskret kamouflagemönster ger krydda åt den annars så försiktigt designade Z1.
Foto: Glenn Lindberg
Jämfört med 325i har Z1 motorn förskjuten 30 centimeter bakåt och kan nästan kallas mittmotorbil. Viktfördelningen mellan fram och bak är 49/51.
Foto: Glenn Lindberg
Ingen av de 8 000 sålda Z1 har luftkonditionering. Helt enkelt för att det inte får plats.