Ford Sierra RS Cosworth är en mycket välbalanserad bil med härliga vägegenskaper. Bäst är den på torr asfalt men rolig även på blöta grusvägar – fast då släpper de breda däcken ganska lätt. Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth

Teknikens Värld

Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth på sladd.

Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth är en mycket välbalanserad bil med härliga vägegenskaper. Bäst är den på torr asfalt men rolig även på blöta grusvägar – fast då släpper de breda däcken ganska lätt.

Foto: Björn Sundfeldt

Hämningarna släpper helt på den öde tullmotorvägen. Järnet på femman.

Foto: Björn Sundfeldt

Hastighetsmätaren slår mot 260 km/h, men varvräknaren visar att det är lite väl optimistiskt: 6 500 r/min motsvarar 240 km/h.

Foto: Björn Sundfeldt

En av de stora skillnaderna mot en riktig tävlingsbil är den komfortabla inredningen i Sierra RS Cosworth.

Foto: Björn Sundfeldt

Den största skillnaden jämfört med en vanlig Sierra är de djupt skålade Recaro-stolarna.

Foto: Björn Sundfeldt

Motorn har gjutjärnsblock från Ford och lättmetalltopp från Cosworth. Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och turbo med laddluftkylare ger 204 hk ur 1 993 cm3.

Foto: Björn Sundfeldt

Sierra RS Cosworth i genomskärning: twincam-motor, Recaro-stolar, styvare fjädring och stötdämpare, grövre och stötdämpare, grövre krängningshämmare och större skivbromsar – de främre ventilerade.