Bakåtsikten är näst intill obefintlig. Bilen ska köras framåt och då är 200 km/h en måttlig marschfart.
Bakåtsikten är näst intill obefintlig. Bilen ska köras framåt och då är 200 km/h en måttlig marschfart. Foto: PeO Eriksson

Lamborghini Countach LP 500 S

Countachens kompromisslösa linjer har skapats av Marcello Gandini hos Bertone.
Lamborghini Countach är ingen bra stadsbil. Speciellt besvärlig är den vid backning runt gathörn.
Bakåtsikten är näst intill obefintlig. Bilen ska köras framåt och då är 200 km/h en måttlig marschfart.
Spjutspetsnosen har infällda strålkastare.
"Öronen" på sidorna behövs för att släppa in luft till motorn. Undre luftintagen utmynnar vid kylarna, en på var sida.
Fantastiska hemligheter avslöjas under karossens luckor. V12-motorn tar största utrymmet. Tillsammans med växellådan är den 1,8 meter lång.
Föraren sitter ett par decimeter ovanför vägen, i ett dike som bildas mellan växellådan och den enorma tröskeln. De skinnklädda stolarna är mycket vackra, men knappast bekväma. Ryggstödet är inte ställbart. Däremot kan den lilla Raidratten justeras både i höjd- och längsled. Synen från förarstolen är fantastisk: Vassa linjer och våldsamma instrument, bland annat hastighetsmätare som graderats till 320 km/h.
Under den veka aluminiumkarossen finns en komplicerad, urstark stålrörsram.