Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Glenn Lindberg

Lancia Stratos provkörning

Visst går det att få en Lancia Stratos att se stor ut, men sanningen är en helt annan. Lagom överhäng fram, riktigt kort bak och ett kort axelavstånd på 218 centimeter gör bilen till en riktigt liten rackare. Just det, med en form som får den att sticka ut i precis alla sammanhang man kan tänka sig.
Visst går det att få en Lancia Stratos att se stor ut, men sanningen är en helt annan. Lagom överhäng fram, riktigt kort bak och ett kort axelavstånd på 218 centimeter gör bilen till en riktigt liten rackare. Just det, med en form som får den att sticka ut i precis alla sammanhang man kan tänka sig.
Visst går det att få en Lancia Stratos att se stor ut, men sanningen är en helt annan. Lagom överhäng fram, riktigt kort bak och ett kort axelavstånd på 218 centimeter gör bilen till en riktigt liten rackare. Just det, med en form som får den att sticka ut i precis alla sammanhang man kan tänka sig.
Takspoiler, bakspoiler, skärmbreddare och hönstrappa. Älska Stratos!
Takspoiler, bakspoiler, skärmbreddare och hönstrappa. Älska Stratos!
Takspoiler, bakspoiler, skärmbreddare och hönstrappa. Älska Stratos!
Typsnittet för logotypen hör till de mer extroverta, inget snack om den saken. Man undrar ju vad som hade hänt om bilen hetat Fiat och tillverkats i 5 000 ex?
Typsnittet för logotypen hör till de mer extroverta, inget snack om den saken. Man undrar ju vad som hade hänt om bilen hetat Fiat och tillverkats i 5 000 ex?
Typsnittet för logotypen hör till de mer extroverta, inget snack om den saken. Man undrar ju vad som hade hänt om bilen hetat Fiat och tillverkats i 5 000 ex?
Tänk att det ändå sitter ett Lancia-emblem på den där bilen. Inte helt självklart med tanke på historien, men ändå helt rätt.
Tänk att det ändå sitter ett Lancia-emblem på den där bilen. Inte helt självklart med tanke på historien, men ändå helt rätt.
Tänk att det ändå sitter ett Lancia-emblem på den där bilen. Inte helt självklart med tanke på historien, men ändå helt rätt.
Enligt utsago från tiden så skulle reservhjulet vara stötupptagande, alltså en del i ett krockskydd för de åkande. Kreativt tänkande, men troligtvis fel...
Enligt utsago från tiden så skulle reservhjulet vara stötupptagande, alltså en del i ett krockskydd för de åkande. Kreativt tänkande, men troligtvis fel...
Enligt utsago från tiden så skulle reservhjulet vara stötupptagande, alltså en del i ett krockskydd för de åkande. Kreativt tänkande, men troligtvis fel...
Vår bil har 15-tums rallyfälgar, så kallade coffin-spoke. Just dessa hjulen är köpta från Rowan Atkinsson som hade en Stratos ett tag.
Vår bil har 15-tums rallyfälgar, så kallade coffin-spoke. Just dessa hjulen är köpta från Rowan Atkinsson som hade en Stratos ett tag.
Vår bil har 15-tums rallyfälgar, så kallade coffin-spoke. Just dessa hjulen är köpta från Rowan Atkinsson som hade en Stratos ett tag.
Det är inte mycket som syns, mest den stora luftrenaren. Tvärställd motor, växellådan bakom föraren. Allt fäst i en stark hjälpram.
Det är inte mycket som syns, mest den stora luftrenaren. Tvärställd motor, växellådan bakom föraren. Allt fäst i en stark hjälpram.
Det är inte mycket som syns, mest den stora luftrenaren. Tvärställd motor, växellådan bakom föraren. Allt fäst i en stark hjälpram.
De två alcantara-klädda stolarna ger bätte komfort än vad man kan tro. Ratten är kopplad till den kanske mest reaktiva styrningen i världen.
De två alcantara-klädda stolarna ger bätte komfort än vad man kan tro. Ratten är kopplad till den kanske mest reaktiva styrningen i världen.
De två alcantara-klädda stolarna ger bätte komfort än vad man kan tro. Ratten är kopplad till den kanske mest reaktiva styrningen i världen.
Här vill man sjunka ner, gripa tag och kasta sig iväg. Dessutom snygga stolar.
Här vill man sjunka ner, gripa tag och kasta sig iväg. Dessutom snygga stolar.
Här vill man sjunka ner, gripa tag och kasta sig iväg. Dessutom snygga stolar.
Överblick modell svår. Fem mätare med vital information som sitter extremt tight ihopbuntade. Inte helt enkelt att hålla reda på vad som är vad.
Överblick modell svår. Fem mätare med vital information som sitter extremt tight ihopbuntade. Inte helt enkelt att hålla reda på vad som är vad.
Överblick modell svår. Fem mätare med vital information som sitter extremt tight ihopbuntade. Inte helt enkelt att hålla reda på vad som är vad.
Backen kan vara lite kärv att få i, tills man verkligen förstår var den ligger.
Backen kan vara lite kärv att få i, tills man verkligen förstår var den ligger.
Backen kan vara lite kärv att få i, tills man verkligen förstår var den ligger.
Vettig körställning, till och med ett fotstöd till kopplingsfoten. Linus trivs som fisken i vattnet!
Vettig körställning, till och med ett fotstöd till kopplingsfoten. Linus trivs som fisken i vattnet!
Vettig körställning, till och med ett fotstöd till kopplingsfoten. Linus trivs som fisken i vattnet!