Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn. Foto: Patrik Lindgren

Porsche 911 Targa 1967 provkörning

Porsche lanserade 911 Targa år 1966 som världens första säkerhetscabriolet. I pressmaterialet beskrevs fyra olika takkonfigurationer kallade Spyder, Hardtop, Voyage och Bel Air. Här ser vi Steffen Kjellhög framföra sin Targa i Hardtop-läge.
Porsche lanserade 911 Targa år 1966 som världens första säkerhetscabriolet. I pressmaterialet beskrevs fyra olika takkonfigurationer kallade Spyder, Hardtop, Voyage och Bel Air. Här ser vi Steffen Kjellhög framföra sin Targa i Hardtop-läge.
Porsche lanserade 911 Targa år 1966 som världens första säkerhetscabriolet. I pressmaterialet beskrevs fyra olika takkonfigurationer kallade Spyder, Hardtop, Voyage och Bel Air. Här ser vi Steffen Kjellhög framföra sin Targa i Hardtop-läge.

Foto: Patrik Lindgren

Porsche lanserade 911 Targa år 1966 som världens första säkerhetscabriolet. I pressmaterialet beskrevs fyra olika takkonfigurationer kallade Spyder, Hardtop, Voyage och Bel Air. Här ser vi Steffen Kjellhög framföra sin Targa i Hardtop-läge.

Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.

Foto: Patrik Lindgren

Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.

161010 Provkörning av en Porsche 911 Targa till KLB. Av och med Erik Wedberg. Foto: Patrik Lindgren
161010 Provkörning av en Porsche 911 Targa till KLB. Av och med Erik Wedberg. Foto: Patrik Lindgren
161010 Provkörning av en Porsche 911 Targa till KLB. Av och med Erik Wedberg. Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

161010 Provkörning av en Porsche 911 Targa till KLB. Av och med Erik Wedberg. Foto: Patrik Lindgren

En tidig 911 Targa med mjuk bakruta ställer vissa krav på sin betraktare. Formerna går inte riktigt ihop.
En tidig 911 Targa med mjuk bakruta ställer vissa krav på sin betraktare. Formerna går inte riktigt ihop.
En tidig 911 Targa med mjuk bakruta ställer vissa krav på sin betraktare. Formerna går inte riktigt ihop.

Foto: Patrik Lindgren

En tidig 911 Targa med mjuk bakruta ställer vissa krav på sin betraktare. Formerna går inte riktigt ihop.

En klassisk 911 gör inte bort sig i någon miljö. Inte heller här i Kattvikshamn utanför Båstad.
En klassisk 911 gör inte bort sig i någon miljö. Inte heller här i Kattvikshamn utanför Båstad.
En klassisk 911 gör inte bort sig i någon miljö. Inte heller här i Kattvikshamn utanför Båstad.

Foto: Patrik Lindgren

En klassisk 911 gör inte bort sig i någon miljö. Inte heller här i Kattvikshamn utanför Båstad.

Med frusna händer och tilltagande regn blir stressnivån hög när targataket ska på.
Med frusna händer och tilltagande regn blir stressnivån hög när targataket ska på.
Med frusna händer och tilltagande regn blir stressnivån hög när targataket ska på.

Foto: Patrik Lindgren

Med frusna händer och tilltagande regn blir stressnivån hög när targataket ska på.

911:or byggda före 1969 hade den korta hjulbasen på endast 221 cm. Efter det växte hjulbasen med sex centimeter för att ge bättre viktfördelning.
911:or byggda före 1969 hade den korta hjulbasen på endast 221 cm. Efter det växte hjulbasen med sex centimeter för att ge bättre viktfördelning.
911:or byggda före 1969 hade den korta hjulbasen på endast 221 cm. Efter det växte hjulbasen med sex centimeter för att ge bättre viktfördelning.

Foto: Patrik Lindgren

911:or byggda före 1969 hade den korta hjulbasen på endast 221 cm. Efter det växte hjulbasen med sex centimeter för att ge bättre viktfördelning.

Utrymmet under fronthuven är stort men platt. Här ska targataket kunna stuvas undan.
Utrymmet under fronthuven är stort men platt. Här ska targataket kunna stuvas undan.
Utrymmet under fronthuven är stort men platt. Här ska targataket kunna stuvas undan.

Foto: Patrik Lindgren

Utrymmet under fronthuven är stort men platt. Här ska targataket kunna stuvas undan.

Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.

Foto: Patrik Lindgren

Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.

De stående pedalerna hängde med i 911 ända fram till 1998 då generation 993 togs ur  produktion.
De stående pedalerna hängde med i 911 ända fram till 1998 då generation 993 togs ur  produktion.
De stående pedalerna hängde med i 911 ända fram till 1998 då generation 993 togs ur  produktion.

Foto: Patrik Lindgren

De stående pedalerna hängde med i 911 ända fram till 1998 då generation 993 togs ur produktion.

Känslan i den tunna träkringlan slår fortfarande det mesta som kan rulla på väg.
Känslan i den tunna träkringlan slår fortfarande det mesta som kan rulla på väg.
Känslan i den tunna träkringlan slår fortfarande det mesta som kan rulla på väg.

Foto: Patrik Lindgren

Känslan i den tunna träkringlan slår fortfarande det mesta som kan rulla på väg.

Den halvautomatiska lådan Sportomatic var populär i USA. Här i Europa såldes dock nästan alla bilar med manuell "dog leg".
Den halvautomatiska lådan Sportomatic var populär i USA. Här i Europa såldes dock nästan alla bilar med manuell "dog leg".
Den halvautomatiska lådan Sportomatic var populär i USA. Här i Europa såldes dock nästan alla bilar med manuell "dog leg".

Foto: Patrik Lindgren

Den halvautomatiska lådan Sportomatic var populär i USA. Här i Europa såldes dock nästan alla bilar med manuell "dog leg".

Den tidigaste versionen av 911-interiören är en sparsmakad men otroligt välbyggd sådan. Kvalitetskänslan är fortfarande på topp.
Den tidigaste versionen av 911-interiören är en sparsmakad men otroligt välbyggd sådan. Kvalitetskänslan är fortfarande på topp.
Den tidigaste versionen av 911-interiören är en sparsmakad men otroligt välbyggd sådan. Kvalitetskänslan är fortfarande på topp.

Foto: Patrik Lindgren

Den tidigaste versionen av 911-interiören är en sparsmakad men otroligt välbyggd sådan. Kvalitetskänslan är fortfarande på topp.

Baksätet i en Porsche 911 har aldrig varit rymligt eller praktiskt. Inte heller i en Targa-modell. Takhöjden förbättras dock avsevärt när bakrutan demonteras.
Baksätet i en Porsche 911 har aldrig varit rymligt eller praktiskt. Inte heller i en Targa-modell. Takhöjden förbättras dock avsevärt när bakrutan demonteras.
Baksätet i en Porsche 911 har aldrig varit rymligt eller praktiskt. Inte heller i en Targa-modell. Takhöjden förbättras dock avsevärt när bakrutan demonteras.

Foto: Patrik Lindgren

Baksätet i en Porsche 911 har aldrig varit rymligt eller praktiskt. Inte heller i en Targa-modell. Takhöjden förbättras dock avsevärt när bakrutan demonteras.

Att en 911 har motorn bak vet de flesta. Att hitta mekanismen som öppnar luckan är svårare.
Att en 911 har motorn bak vet de flesta. Att hitta mekanismen som öppnar luckan är svårare.
Att en 911 har motorn bak vet de flesta. Att hitta mekanismen som öppnar luckan är svårare.

Foto: Patrik Lindgren

Att en 911 har motorn bak vet de flesta. Att hitta mekanismen som öppnar luckan är svårare.

Targa var det närmaste en öppen 911 man kunde komma vid slutet av 1960-talet.
Targa var det närmaste en öppen 911 man kunde komma vid slutet av 1960-talet.
Targa var det närmaste en öppen 911 man kunde komma vid slutet av 1960-talet.

Foto: Patrik Lindgren

Targa var det närmaste en öppen 911 man kunde komma vid slutet av 1960-talet.

Långa förare kan glädjas åt att en tidig 911 rymmer även dem. Till skillnad från många andra gamla sportbilar.
Långa förare kan glädjas åt att en tidig 911 rymmer även dem. Till skillnad från många andra gamla sportbilar.
Långa förare kan glädjas åt att en tidig 911 rymmer även dem. Till skillnad från många andra gamla sportbilar.

Foto: Patrik Lindgren

Långa förare kan glädjas åt att en tidig 911 rymmer även dem. Till skillnad från många andra gamla sportbilar.

Erik Wedberg finner sig snabbt tillrätta i den äldsta, och kanske dyraste, 911 han har kört.
Erik Wedberg finner sig snabbt tillrätta i den äldsta, och kanske dyraste, 911 han har kört.
Erik Wedberg finner sig snabbt tillrätta i den äldsta, och kanske dyraste, 911 han har kört.

Foto: Patrik Lindgren

Erik Wedberg finner sig snabbt tillrätta i den äldsta, och kanske dyraste, 911 han har kört.