Porsche 911 Targa 1967 provkörning
Foto: Patrik Lindgren
Porsche lanserade 911 Targa år 1966 som världens första säkerhetscabriolet. I pressmaterialet beskrevs fyra olika takkonfigurationer kallade Spyder, Hardtop, Voyage och Bel Air. Här ser vi Steffen Kjellhög framföra sin Targa i Hardtop-läge.
Foto: Patrik Lindgren
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Foto: Patrik Lindgren
161010 Provkörning av en Porsche 911 Targa till KLB. Av och med Erik Wedberg. Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren
En tidig 911 Targa med mjuk bakruta ställer vissa krav på sin betraktare. Formerna går inte riktigt ihop.
Foto: Patrik Lindgren
En klassisk 911 gör inte bort sig i någon miljö. Inte heller här i Kattvikshamn utanför Båstad.
Foto: Patrik Lindgren
Med frusna händer och tilltagande regn blir stressnivån hög när targataket ska på.
Foto: Patrik Lindgren
911:or byggda före 1969 hade den korta hjulbasen på endast 221 cm. Efter det växte hjulbasen med sex centimeter för att ge bättre viktfördelning.
Foto: Patrik Lindgren
Utrymmet under fronthuven är stort men platt. Här ska targataket kunna stuvas undan.
Foto: Patrik Lindgren
Under första modellåret fanns Targa-versionen att få med både standardmotorn på 130 hk och den 160 hk starka S-motorn.
Foto: Patrik Lindgren
De stående pedalerna hängde med i 911 ända fram till 1998 då generation 993 togs ur produktion.
Foto: Patrik Lindgren
Känslan i den tunna träkringlan slår fortfarande det mesta som kan rulla på väg.
Foto: Patrik Lindgren
Den halvautomatiska lådan Sportomatic var populär i USA. Här i Europa såldes dock nästan alla bilar med manuell "dog leg".
Foto: Patrik Lindgren
Den tidigaste versionen av 911-interiören är en sparsmakad men otroligt välbyggd sådan. Kvalitetskänslan är fortfarande på topp.
Foto: Patrik Lindgren
Baksätet i en Porsche 911 har aldrig varit rymligt eller praktiskt. Inte heller i en Targa-modell. Takhöjden förbättras dock avsevärt när bakrutan demonteras.
Foto: Patrik Lindgren
Att en 911 har motorn bak vet de flesta. Att hitta mekanismen som öppnar luckan är svårare.
Foto: Patrik Lindgren
Långa förare kan glädjas åt att en tidig 911 rymmer även dem. Till skillnad från många andra gamla sportbilar.
Foto: Patrik Lindgren
Erik Wedberg finner sig snabbt tillrätta i den äldsta, och kanske dyraste, 911 han har kört.