Frågan är bara var de tänker utnyttja fartresurserna. Även på västtyska Autobahn börjar det bli ont om sträckor med fri fart. Foto: PeO Eriksson

Porsche 911 Turbo 1975

Teknikens Värld

Foto: PeO Eriksson

Den här bilen kostar 130 000 kronor. Ändå står Porsche-entusiasterna i kö för att få köpa den.

Foto: PeO Eriksson

Frågan är bara var de tänker utnyttja fartresurserna. Även på västtyska Autobahn börjar det bli ont om sträckor med fri fart.

Foto: PeO Eriksson

Tack vare turbon ger motor 260 hk. Men toppeffekten utvecklas vid endast 5 500 r/min och kompressionen är bara 6,6.

Foto: PeO Eriksson

Linjerna från den tioåriga Porsche 911 går tydligt igen även på Turbon. Men från början var den här bilen avsedd för en motor på 110 hk. Turbon har 260...

Foto: PeO Eriksson

Foto: PeO Eriksson

Porsche Turbo är både sportvagn och lyxbil.

Foto: PeO Eriksson

Utrustningen är oerhört påkostad med finesser som eluppvärmning även av vindrutan, automatiskt reglerad värme, steglös reglering av vindrutetorkarnas hastighet, stereo med mera.

Foto: PeO Eriksson