Rolls-Royce Phantom provkörning
Foto: Gudrun Muschalla
Nya Phantom är formmässigt slankare. Den som önskar mer pondus finns 25 cm förlängda ”EWB”.
Foto: Gudrun Muschalla
Snett bakifrån syns det smäckra formspråket allra tydligast. Sober tvåtonslack.
Foto: Gudrun Muschalla
Nya Rolls-Royce Phantom i morgonrusningen. Notera ”lilla” Mercedes S-klass till vänster.
Foto: Gudrun Muschalla
Modellnamnet Phantom har hängt med ända sedan 1925. Nuvarande modell är generation åtta.
Foto: Gudrun Muschalla
Motorns startas till vänster om ratten. Trots mycket elektronik ombord är känslan analog.
Foto: Gudrun Muschalla
En stor del i upplevelsen är den nya fyrhjulstyrningen som motstyr med upp till tre graders vinkel i farter lägre än 60 km/h.
Foto: Gudrun Muschalla
Självklart kan ägaren i baksätet styra det mesta, utom själva bilen. Utförandet är klassiskt modernt.
Foto: Gudrun Muschalla
Varken rockstjärna eller techmiljardär, Hedberg platsar fint på andra raden. Också.
Foto: Gudrun Muschalla
Uppfällbara picknickbord med inbyggda pekskärmar. Kvalitetetskänslan hos detaljerna är solid.
Foto: Gudrun Muschalla
Såväl konjak som kranvatten ryms i kristallbuteljen i mittarmstödets kylfack.
Foto: Gudrun Muschalla
Bagageutrymmet är – givetvis – inte av den nedfällbara typen. Helklätt och rymmer 548 VDA-liter.
Foto: Gudrun Muschalla
Alla Rolls-Royce handbyggs men Phantom lite extra. Inte som ”dussinbilarna” Cullinan och Ghost.