Turbokampen rullar vidare. Som en stor stark – men med olika smaksättare. Både Saab 9000 och Volvo 850 har åldrats med värdighet.
Turbokampen rullar vidare. Som en stor stark – men med olika smaksättare. Både Saab 9000 och Volvo 850 har åldrats med värdighet. Foto: Glenn Lindberg

Saab 9000 CSE 2,3T mot Volvo 850 T-5R

Turbokampen rullar vidare. Som en stor stark – men med olika smaksättare. Både Saab 9000 och Volvo 850 har åldrats med värdighet.
”Du förstår, det var en gång...” Hedberg lär ut allt han vet om svensk bilindustri till unge Åhlander.
En snudd på unik Volvo. Endast 2 516 stycken svarta 850 T-5R tillverkades modellår 1995.
Mer Saab än så här är svårt att få. CS-karossen tog designen hos 9000 till sin ytterlighet.
En extra cylinder jämfört med 2,3-Saabfyran.
Saabs 2,3T-motor är ”kvadratisk” med lika borrning som slaglängd.
Även efter drygt 20 år och 35 000 mil levererar 9000 den typiska Saab-feelingen.
Stapelvaror på höjd. Mittkonsolen är nerströsslad med klimatanläggning, CD-stereo och rejäl askkopp.
Knappar, vred, skjutreglage – allt konstruerat och utformat för att kunna hålla i evigheter. Nyfunkis!
Redan under 1970-talet påbörjades utvecklingsarbetet, inget som märks i den moderna förarmiljön.
Försök att räkna alla knappar och du tappar räkningen! Logiken är stor trots mångfalden.
Man förstår att Saab skippade 9000 som kombi, CS-halvkombin lastade nästan lika bra. Rymligt!
Låg lasttröskel var toppmodernt på 1990-talet, det hade Volvo 850. Notera CD-växlaren i överkant.
Saab var tidigt ute med ergonomer i utvecklingen av sina säten. 9000-stolen är ett under av komfort.
Mittarmstöd som kan fällas ut och bilda integrerat barnsäte. Här var Volvo först i världen med sitt typiska säkerhetstänk. Kärnvärde!