Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt. Foto: Patrik Lindgren

Saab Sonett II V4 provkörning

Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.
Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.
Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.

Foto: Patrik Lindgren

Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.

Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.
Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.
Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.

Foto: Patrik Lindgren

Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.

Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.
Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.
Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.

Foto: Patrik Lindgren

Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.

En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.
En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.
En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.

Foto: Patrik Lindgren

En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.

Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.

Foto: Patrik Lindgren

Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.

Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.
Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.
Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.

Foto: Patrik Lindgren

Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.

Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.
Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.
Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.

Foto: Patrik Lindgren

Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.

Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.
Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.
Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.

Foto: Patrik Lindgren

Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.

Sportstolar av klassiskt 1960-talssnitt. Tydligt markerat svankstöd.
Sportstolar av klassiskt 1960-talssnitt. Tydligt markerat svankstöd.
Sportstolar av klassiskt 1960-talssnitt. Tydligt markerat svankstöd.

Foto: Patrik Lindgren

Sportstolar av klassiskt 1960-talssnitt. Tydligt markerat svankstöd.

Den klotformade  askkoppen på dörren är riktigt svår att få tag på idag.
Den klotformade  askkoppen på dörren är riktigt svår att få tag på idag.
Den klotformade  askkoppen på dörren är riktigt svår att få tag på idag.

Foto: Patrik Lindgren

Den klotformade askkoppen på dörren är riktigt svår att få tag på idag.

Anders Dahl ger Linus en snabbkurs i Sonett-historia. Tack, det behövdes!
Anders Dahl ger Linus en snabbkurs i Sonett-historia. Tack, det behövdes!
Anders Dahl ger Linus en snabbkurs i Sonett-historia. Tack, det behövdes!

Foto: Patrik Lindgren

Anders Dahl ger Linus en snabbkurs i Sonett-historia. Tack, det behövdes!