Saab Sonett II V4 provkörning
Foto: Patrik Lindgren
Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.
Foto: Patrik Lindgren
Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.
Foto: Patrik Lindgren
Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.
Foto: Patrik Lindgren
En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.
Foto: Patrik Lindgren
Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.
Foto: Patrik Lindgren
Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.
Foto: Patrik Lindgren
Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.
Foto: Patrik Lindgren
Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.