Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia. Foto: Patrik Lindgren

Tema 80-talslyx: Volvo 760 GLE, Citroën CX 2400 GTI och Rover SD1 3500 SE

Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?
Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?
Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?

Foto: Patrik Lindgren

Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?

Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.
Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.
Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.

Foto: Patrik Lindgren

Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.

Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.
Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.
Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.

Foto: Patrik Lindgren

Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.

Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.
Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.
Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.

Foto: Patrik Lindgren

Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.

Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.
Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.
Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.

Foto: Patrik Lindgren

Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.

Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.
Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.
Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.

Foto: Patrik Lindgren

Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.

Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.
Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.
Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.

Foto: Patrik Lindgren

Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Foto: Patrik Lindgren

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.
Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.
Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.

Foto: Patrik Lindgren

Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.

Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.
Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.
Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.

Foto: Patrik Lindgren

Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.

Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.
Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.
Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.

Foto: Patrik Lindgren

Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.

Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.
Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.
Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.

Foto: Patrik Lindgren

Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Foto: Patrik Lindgren

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.

Foto: Patrik Lindgren

Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.
Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.
Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.

Foto: Patrik Lindgren

Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.

Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.
Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.
Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.

Foto: Patrik Lindgren

Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.

V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.
V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.
V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.

Foto: Patrik Lindgren

V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.

Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.
Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.
Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.

Foto: Patrik Lindgren

Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.

Automatlåda i Volvo 760 GLE. Och stolvärme med två steg.
Automatlåda i Volvo 760 GLE. Och stolvärme med två steg.
Automatlåda i Volvo 760 GLE. Och stolvärme med två steg.

Foto: Patrik Lindgren

Automatlåda i Volvo 760 GLE. Och stolvärme med två steg.

Lycka i en dörrsida, i alla fall för elhissfetischisten Pröjtz.
Lycka i en dörrsida, i alla fall för elhissfetischisten Pröjtz.
Lycka i en dörrsida, i alla fall för elhissfetischisten Pröjtz.

Foto: Patrik Lindgren

Lycka i en dörrsida, i alla fall för elhissfetischisten Pröjtz.

Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.
Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.
Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.

Foto: Patrik Lindgren

Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.

Foto: Patrik Lindgren