Tema 80-talslyx: Volvo 760 GLE, Citroën CX 2400 GTI och Rover SD1 3500 SE
Foto: Patrik Lindgren
Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?
Foto: Patrik Lindgren
Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.
Foto: Patrik Lindgren
Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.
Foto: Patrik Lindgren
Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.
Foto: Patrik Lindgren
Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.
Foto: Patrik Lindgren
Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.
Foto: Patrik Lindgren
Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.
Foto: Patrik Lindgren
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Foto: Patrik Lindgren
Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.
Foto: Patrik Lindgren
Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.
Foto: Patrik Lindgren
Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.
Foto: Patrik Lindgren
Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.
Foto: Patrik Lindgren
Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?
Foto: Patrik Lindgren
Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.
Foto: Patrik Lindgren
Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.
Foto: Patrik Lindgren
Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.
Foto: Patrik Lindgren
V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.
Foto: Patrik Lindgren
Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.
Foto: Patrik Lindgren
Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.