Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

TEMA: Audi Sport quattro, Ford RS200, Peugeot 205 T16

Det kränger, men det håller i. Med axelavstånd på 223 centimeter så kan Sport quattro bli lite lynnig – man måste visa vem som bestämmer.
Det kränger, men det håller i. Med axelavstånd på 223 centimeter så kan Sport quattro bli lite lynnig – man måste visa vem som bestämmer.
Det kränger, men det håller i. Med axelavstånd på 223 centimeter så kan Sport quattro bli lite lynnig – man måste visa vem som bestämmer.
Hur många luftintag/utsläpp kan man få in på en bild? Svaret är jättemånga.
Hur många luftintag/utsläpp kan man få in på en bild? Svaret är jättemånga.
Hur många luftintag/utsläpp kan man få in på en bild? Svaret är jättemånga.
Underbara älskade kolfiberarmerade plastkaross. Lite vågigt ska det vara och på bilar med originallack så ska man kunna se karossmaterialets struktur genom färgen.
Underbara älskade kolfiberarmerade plastkaross. Lite vågigt ska det vara och på bilar med originallack så ska man kunna se karossmaterialets struktur genom färgen.
Underbara älskade kolfiberarmerade plastkaross. Lite vågigt ska det vara och på bilar med originallack så ska man kunna se karossmaterialets struktur genom färgen.
Även under huven ser det ut som vilken serieproducerad bil som helst. Hela motorn är monterad framför framaxeln, något annat vore omöjligt med tanke på transmissionslösningen.
Även under huven ser det ut som vilken serieproducerad bil som helst. Hela motorn är monterad framför framaxeln, något annat vore omöjligt med tanke på transmissionslösningen.
Även under huven ser det ut som vilken serieproducerad bil som helst. Hela motorn är monterad framför framaxeln, något annat vore omöjligt med tanke på transmissionslösningen.
Den femväxlade lådan löper hur fint och smidigt som helst.
Den femväxlade lådan löper hur fint och smidigt som helst.
Den femväxlade lådan löper hur fint och smidigt som helst.
Spärrbara diffar och avstängbara ABS-bromsar.
Spärrbara diffar och avstängbara ABS-bromsar.
Spärrbara diffar och avstängbara ABS-bromsar.
Recaro + 1980-tal= status.
Recaro + 1980-tal= status.
Recaro + 1980-tal= status.
Pedalgummin som på vilken gammal tråk-Audi 100 som helst.
Pedalgummin som på vilken gammal tråk-Audi 100 som helst.
Pedalgummin som på vilken gammal tråk-Audi 100 som helst.
Bakom ratten i Sport quattro, det känns som en helt vanlig bil. I alla fall under 3 000 r/min.
Bakom ratten i Sport quattro, det känns som en helt vanlig bil. I alla fall under 3 000 r/min.
Bakom ratten i Sport quattro, det känns som en helt vanlig bil. I alla fall under 3 000 r/min.
Precis som de andra två så kränger det en del när fyrhjulsdriften suger tag i underlaget. Härlig harmoni när tempot skruvas upp.
Precis som de andra två så kränger det en del när fyrhjulsdriften suger tag i underlaget. Härlig harmoni när tempot skruvas upp.
Precis som de andra två så kränger det en del när fyrhjulsdriften suger tag i underlaget. Härlig harmoni när tempot skruvas upp.
Härligt mycket luft mellan framhjulet och skärmkanten. Det är rally.
Härligt mycket luft mellan framhjulet och skärmkanten. Det är rally.
Härligt mycket luft mellan framhjulet och skärmkanten. Det är rally.
Luftintag på taket, gångjärnen till motorkåpan sticker fram också.
Luftintag på taket, gångjärnen till motorkåpan sticker fram också.
Luftintag på taket, gångjärnen till motorkåpan sticker fram också.
Inbyggd vinge, än så länge ganska liten. Sierra-baklampan skymtar därunder.
Inbyggd vinge, än så länge ganska liten. Sierra-baklampan skymtar därunder.
Inbyggd vinge, än så länge ganska liten. Sierra-baklampan skymtar därunder.
Reservhjulet föredömligt placerat längst bak i motorrummet. Undrar om däcket smälter om man kör tillräckligt hårt?
Reservhjulet föredömligt placerat längst bak i motorrummet. Undrar om däcket smälter om man kör tillräckligt hårt?
Reservhjulet föredömligt placerat längst bak i motorrummet. Undrar om däcket smälter om man kör tillräckligt hårt?
Dubbla coilovers vid varje hörn. Torrsumpsmörjning. Motorn har sin bas i klassiska BDA-motorn som introducerades redan 1969. Här i BDT-E-utförande med 250 hästar.
Dubbla coilovers vid varje hörn. Torrsumpsmörjning. Motorn har sin bas i klassiska BDA-motorn som introducerades redan 1969. Här i BDT-E-utförande med 250 hästar.
Dubbla coilovers vid varje hörn. Torrsumpsmörjning. Motorn har sin bas i klassiska BDA-motorn som introducerades redan 1969. Här i BDT-E-utförande med 250 hästar.
Ford rensade i de gamla bra-att-ha-lådorna när RS200 byggdes, men trots att det ser ut som det gör så trivs Linus. Extremt bra.
Ford rensade i de gamla bra-att-ha-lådorna när RS200 byggdes, men trots att det ser ut som det gör så trivs Linus. Extremt bra.
Ford rensade i de gamla bra-att-ha-lådorna när RS200 byggdes, men trots att det ser ut som det gör så trivs Linus. Extremt bra.
Tidsenlig krängning, men Peugeot 205 Turbo 16 är den smidigaste av de tre – dessutom med längst axelavstånd.
Tidsenlig krängning, men Peugeot 205 Turbo 16 är den smidigaste av de tre – dessutom med längst axelavstånd.
Tidsenlig krängning, men Peugeot 205 Turbo 16 är den smidigaste av de tre – dessutom med längst axelavstånd.
Kisa, så skulle det här kunna passera som en 205 GTi. Fast huven ser ju lite konstig ut...
Kisa, så skulle det här kunna passera som en 205 GTi. Fast huven ser ju lite konstig ut...
Kisa, så skulle det här kunna passera som en 205 GTi. Fast huven ser ju lite konstig ut...
Bakom det där luftintaget sitter kamdrivningen. Servicevänligt?
Bakom det där luftintaget sitter kamdrivningen. Servicevänligt?
Bakom det där luftintaget sitter kamdrivningen. Servicevänligt?
Rejäla aluminiumförstärkningar vid fjäderbenstornen samt en extra tvärställd förstärkning.
Rejäla aluminiumförstärkningar vid fjäderbenstornen samt en extra tvärställd förstärkning.
Rejäla aluminiumförstärkningar vid fjäderbenstornen samt en extra tvärställd förstärkning.
Det där fyrkantiga hålet, det är efterbrännkammaren. Och stötfångaren kan vikas upp när man ska skjuta missiler. Eller inte. Fast Peugeot 205 Turbo 16 vann rally-VM ändå.
Det där fyrkantiga hålet, det är efterbrännkammaren. Och stötfångaren kan vikas upp när man ska skjuta missiler. Eller inte. Fast Peugeot 205 Turbo 16 vann rally-VM ändå.
Det där fyrkantiga hålet, det är efterbrännkammaren. Och stötfångaren kan vikas upp när man ska skjuta missiler. Eller inte. Fast Peugeot 205 Turbo 16 vann rally-VM ändå.
Under den fast monterade hatthyllan, snett in till höger, sitter motorn – på tvären ute vid sidan. Märkligt.
Under den fast monterade hatthyllan, snett in till höger, sitter motorn – på tvären ute vid sidan. Märkligt.
Under den fast monterade hatthyllan, snett in till höger, sitter motorn – på tvären ute vid sidan. Märkligt.
Chassiplåten förkunnar att detta är den 188:e tillverkade 205 Turbo 16.
Chassiplåten förkunnar att detta är den 188:e tillverkade 205 Turbo 16.
Chassiplåten förkunnar att detta är den 188:e tillverkade 205 Turbo 16.
Ta den till höger, det blir roligare då.
Ta den till höger, det blir roligare då.
Ta den till höger, det blir roligare då.
Detaljarbetet är ... Nej, glöm det. Sittpositionen är märkligt hög då man sitter uppe på tankarna.
Detaljarbetet är ... Nej, glöm det. Sittpositionen är märkligt hög då man sitter uppe på tankarna.
Detaljarbetet är ... Nej, glöm det. Sittpositionen är märkligt hög då man sitter uppe på tankarna.