TEMA: Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa och Porsche 959
Foto: Glenn Lindberg
Stort tack till: Alvaro Crego på Charles Ivey, Andrew Donaldson på Oakfields och Peter Ward på Autofficina.
Foto: Glenn Lindberg
De uppfällda strålkastarna, skärmbreddarna, luftintagen och så den extrema kilformen. Lamborghini Countach slår ner som en bomb i trafiken.
Foto: Glenn Lindberg
Väg dina ord, annars faller bilan! Linus sammanfattar Lamborghini Countach samtidigt som både bilen och han svalnar.
Foto: Glenn Lindberg
Sex förgasare, tolv cylindrar, fyra kamaxlar, 48 ventiler och 455 hästkrafter. Plus ett av världshistoriens fetaste motorljud.
Foto: Glenn Lindberg
Skinn vart man än ser inne i Lamborghini. Sittställningen är liggande. Var det någon som sa rymdskepp?
Foto: Glenn Lindberg
Kör på känsla är bästa lösningen i Countach för mätarna är allt annat än lättavlästa.
Foto: Glenn Lindberg
Ferrari Testarossa har förvisso svagaste motorn i gänget, men känslan som tolvan förmedlar är desto starkare.
Foto: Glenn Lindberg
Den fem liter stora tolvcylindriga motorn har faktiskt växellådan under sig, hur konstigt det än låter.
Foto: Glenn Lindberg
Varvräknaren är graderad till magiska 10 000 men är rödmarkerad redan vid 6 750... Oavsett, grymt typsnitt på mätartavlorna.
Foto: Glenn Lindberg
Ettan ligger nedåt till vänster i den snygga alumiumkulissen. Just kulissen gör det svårt att växla fel, fast å andra sidan drar den ner växlingshastigheten.
Foto: Glenn Lindberg
Linus ser avslappnad ut trots att han får ta i rejält för att ratta runt tungstyrda Testarossa. Känslan av supersportbil är alls lika påtaglig som i Countach.
Foto: Glenn Lindberg
Så enkel, så komplicerad. Porsche 959 erbjuder överraskningar åt båda hållen och är lättkörd som en VW Golf från 1990-talet. Men den går som f-n.
Foto: Glenn Lindberg
Magnesiumfälgar med ihåliga ekrar och ett system för ringtrycksövervakning. Porsche 959 var sannerligen en teknikuppvisning på 1980-talet.
Foto: Glenn Lindberg
Porsches verkliga Akilleshäl är motorrummet. Osexigt, osnyggt och otroligt tråkigt att titta på.
Foto: Glenn Lindberg
Två detaljer som interiört avslöjar 959 från en normal 911 är vreden för stötdämpar- och höjdjustering av karossen.