Trabant 601, VAZ 1500 och Wartburg 353
Foto: Glenn Lindberg
Trabant rullar bra med sin 26 hästkrafter starka tvåtaktare och frihjulsteknik. I svenska Insjön hålls årligen nordisk Trabant/IFA-träff, i år sker detta den 28-31 juli.
Foto: Glenn Lindberg
Själva hjärtat och en stor del av personligheten är den puttrande tvåtaktaren på 600 kubik. Bensintanken vid torpedväggen rymmer 26 mil.
Foto: Glenn Lindberg
Rattväxelspak, stor hastighetsmätare och rymligt hyllfack som löper hela vägen under instrumentpanelen. Nyckel till höger om ratten.
Foto: Glenn Lindberg
Kamrat Hedberg diggar det udda, oliktänkande hos Trabant även om det är trångt för hyfsat storvuxna.
Foto: Glenn Lindberg
Motorn fram och bakhjulsdrift ger Vaz relativt balanserat köruppträdande. 1500-motorn på 75 hk räcker till men en gång i tiden var Vaz en rallyvinnare!
Foto: Glenn Lindberg
Klocka centralt monterad, extra instrument på vänsterflanken och två rejäla rundlar framför ratten är snyggt. I sammanhanget redig känsla i växelspaken.
Foto: Glenn Lindberg
Fortfarande rullar massor av Vaz/Lada som taxi ute i världen, plats för åkande i baksätet är det förhållandevis gott om. Fullt av säkerhetsbälten ger pluspoäng.