Efter andra världskriget var det brist på gaffeltruckar i Tyskland. Därför lät man till Wolfsburg-fabriken bygga Plattenwagen, som vi ser på bild här. Baserad på Typ 1 (Bubblan) blev den en föregångare till Typ 2 (Folkabussen).
Efter andra världskriget var det brist på gaffeltruckar i Tyskland. Därför lät man till Wolfsburg-fabriken bygga Plattenwagen, som vi ser på bild här. Baserad på Typ 1 (Bubblan) blev den en föregångare till Typ 2 (Folkabussen).

Volkswagen Typ 2 (Folkabussen) 1950-2013

Efter andra världskriget var det brist på gaffeltruckar i Tyskland. Därför lät man till Wolfsburg-fabriken bygga Plattenwagen, som vi ser på bild här. Baserad på Typ 1 (Bubblan) blev den en föregångare till Typ 2 (Folkabussen).
Första skissen på folkabussen. 1947.
Teknikens Värld testade folkabussen bland annat 1972.
Vi testade folkabussen flertalet gånger.
Westfalia-variant, 1954.
Prototyp från 1949.
Camper-version med kortare axelavstånd.
1952 kom första pickup-versionen.
Denna rödvita folkabuss är den miljonte tillverkade. Året var 1962.
Nytillverkad i Brasilien.