Är det för sent att vända sig till säljaren?
Kan bilhandlaren stå för motorrenoveringen som en annan firma gjorde? Det är frågan och här kommer svaret från vår expert...
Hej! Jag köpte en Porsche 997 C4 2006 års modell i juli 2020 på bilfirma. Supertrevlig bil men som i april 2021 konstaterades motorfel med knackningar i motorn. Efter besök hos en Porschespecialist (ej auktoriserad) så konstaterades till slut i juni att det är så kallad bore scoring. Vilket betydde antingen motorbyte eller renovering. Det blev till slut 9 veckors motorrenovering som var klar nu i november.
Jag har inte vänt mig till bilhandlaren där jag köpte bilen då det är andra sidan av Sverige. Är det något jag borde göra för att de eventuellt kan stå för en del av kostnaden? Det hade gått mer än 6 månader innan felet uppdagades så jag gissar att jag måste bevisa detta vilket jag kanske kan med hjälp av verkstaden? I och med att jag redan genomfört renoveringen och betalt den så antar jag att det inte är något mer att göra? Vad säger er expertis?
/Läsare
Svar
Grundläggande är att man vänder sig till säljaren när man har upptäckt ett fel som man vill reklamera. Säljaren måste alltid få en chans att åtgärda felet. I detta fall har du inte gjort det utan reparerat på eget bevåg, och det är därför lätt för bilhandlaren att avslå din reklamation. Men det finns inget som hindrar dig från att kontakta bilsäljaren och beklaga dig över alla kostnader som du har drabbats av. En firma har ju alltid en viss anledning att hålla kunderna nöjda och glada.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se