Fick böter för att dimljusen var på
Är det inte lite förlegat med förbud mot påslagna dimljus i kombination med halvljus? Teknikens Världs trafikexpert Ruben Börjesson benar ut vad som är tillåtet och inte tillåtet samt vad som bör göras.
Hejsan.
Blev en kväll stoppad av polisen och fick en trevlig liten bot i julklapp. Nej, ingen fortkörning, och ja, jag hade bältet på mig som alltid. Fick en bot för att jag körde med halvljus och dimljus. När är det dags att ta bort den förseelsen ur straffregistret? Alla moderna bilar har ju dimljus nu för tiden och handen på hjärtat hur ofta är det dimmigt ute. Jag kör nästan alltid kvällstid med dimljusen påslagna speciellt så här års när det är så mörkt innan snön kommer. Jag upplever att jag ser gångtrafikanter, djur och annat jag inte vill köra på bättre när dimljusen är på. Jag håller med om att vissa bilar har väl starka dimljus så man blir bländad men inte så jag störs nämnvärt. I Tyskland är det ju tillåtet. Är det inte dags att ta bort den boten? Det var ju ”bara” 500 kronor men ändå surt så här i juletider.
/Magnus Pettersson
Svar:
Hej Magnus!
Ja, det här är en regel som man verkligen kan fundera på om den gör någon nytta.
Fram till vi fick helbilsgodkända bilar på svenska marknaden, i mitten på 1990-talet, så var det inte tillåtet att kunna tända dimljus ihop med halvljus. Det ingick i kontrollbesiktningen samtidigt som det kontrollerades hur de var inställda.
På en helbilsgodkänd bil så krävs det bara en kontrollampa så att man ser att dimljuset är tänt men de får lysa både på hel- och halvljus.
Det beror på att det är olika regler om dimljus i Europa.
Ansvaret har nu flyttats över till föraren och det innebär att det är straffbart att ha dimljus och halvljus tänt samtidigt.
Så kom hörnljusen eller ”cornering lights”. Det är en lampa i dimlyktan som tänds automatiskt några sekunder åt det håll man svänger i låg hastighet. Det sköter bilen automatiskt så det kan föraren inte påverka.
Ut ur en cirkulationsplats kan det bli så ibland att båda dimljusen är tända ihop med halvljuset. Det tillåter egentligen inte reglerna.
Samma sak med varselljus. Varselljus och halvljus får inte lysa samtidigt. Massor av nya bilar har det kopplat så att det inte går att ha halvljuset tänt utan att varselljusen är tända.
Förstärkt bakljus eller dimbakljus som är bra att ha tänt i snörök och dimma går inte att tända på många bilar utan att ha dimljusen framåt tända.
Rätt inställda dimljus tillsammans med halvljus är inget problem i många europeiska länder men i Sverige är det inte tillåtet.
Det är dags att ändra i Trafikförordningen så reglerna hänger med utvecklingen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se