Har däck kortare livslängd på elbilar?
Stämmer det att elbilarnas däck slits ut på nästan nolltid? Och vad göra med däckslitage på fyrhjulsdrivna bilar? Vår expert rider ut för att ge svar på dessa och flera andra frågor kring däckslitage..
Hej och tack för en bra tidning! Idag var jag och bytte mina vinterdäck till sommardäck och fick en trevlig pratstund med däckhandlaren. Vi pratade bland annat om däck till elbilar som han sa var betydligt dyrare än däck till bilen jag kör, en Volkswagen Tiguan 2016. Han berättade om ett däckbyte på en elbil som kostat 14 000 kronor.
I Teknikens Värld nr 7/2022 testar ni sommardäck, dock inte däck som kan sättas på elbilar. Har ni planerat in ett sånt test?
Enligt däckhandlaren kan man bara köra cirka 1 400-1 500 mil med en elbil innan däcken slitits ut. Tydligen hade Helsingborgs Stad köpt in ett tjugotal Nissan Leaf-bilar för några år sedan och de hann inte ens köra 1 000 mil innan det var dags för däckbyte. Vilken erfarenhet har ni av detta?
En annan fråga: Om man som jag har en bil med fyrhjulsdrift, måste man byta alla fyra däck samtidigt även om bara två av dem är utslitna?
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se