Hur funkar solceller på biltak?

Att montera solceller på hur är på uppsving men varför ser man det inte på så många bilar? Vår expert reder ut problematiken.

Hej! Har man testat solceller på biltaken? Hur har det gått?

Carsten Hammar

Svar:
Hej Carsten! Jag älskar den här typen av frågor. Visst har man testat solceller på bilar, i massor av olika sammanhang. Inte minst i de solcellsbilar som olika tekniska universitet tävlar med i Australien

Förmodligen har man kommit fram till ungefär samma resultat, nämligen det att solen på rimligt ekvatornära breddgrader lyser med ungefär 1 kilowatt per kvadratmeter, grovt räknat. Om du bor i, säg, Portugal, kan du säkert få ut 1 kilowatt solljus under de timmar som solen står högt på himlen. När den står lägre blir det för mycket atmosfär för solljuset att ta sig igenom för att det ska bli någon verklig effekt. 

Säg då att man klär hela sin bil i solceller. Moderna solceller har en verkningsgrad på, i väldigt runda slängar, 20 procent. Så varje kvadratmeter som du kan klä i solceller ger, i Portugal, ungefär 200 watt som du kan ladda batteriet med. Har du då ett 50 kilowattimmar stort batteri skulle det ta ungefär 250 timmar av intensivt solljus att ladda fullt. Hela bilen når ungefär 5x2 meter, alltså cirka 10 kvadratmeter. Men då har du också täckt alla rutor med solceller, det kanske inte är så smart. Sedan tillkommer faktorer som ljusets infallsvinkel, etcetera. Men i alla fall. Det kanske går att få ihop ett par kvadratmeter sett till solens riktning. 

Så hur länge har man fullt solljus? Det kanske handlar om 4–6 timmar mitt på dagen, då det är som mest intensivt och på aftonen är det högst magert. Säg att man får ihop ett par kilowattimmar per dygn i genomsnitt över några rimligt molnfria dagar, så tror jag att man inte är alltför långt ifrån sanningen. Så att så länge det är sommar, och du är i Portugal (Portugal är härligt) så kan du ladda fullt på bara 25 dygn, så länge din bil står parkerad i solen.