Lönar det sig att gaskonvertera bilen?
Gasbilar får ta del av subventioner, men om man gaskonverterar en befintlig bil, är det då lönsamt? Teknikens Världs gasbilsexpert ger dig svaret.
Hej! Jag läste i Teknikens Värld nummer 5/2020 att man ska få samma subventioner på efterkonverterade gasbilar. Får man även den lägre skatten som gasbilar ofta har? Vad kostar det på ett ungefär att efterkonvertera en bensin respektive dieselbil? Förlorar motorn effekt vid en konvertering?
Jag tycker att de flesta gasbilar verkar ha relativt svaga motorer, beror det på att det är svårt att få ner CO2-utsläppen med starkare motorer eller är det dyrare och mindre lönsamt för bilföretagen att bygga starka gasbilar?
/Björn
Svar:
Hej Björn. Registreringen som gasdriven bil ger dig rätt till 10 000 kronor i miljöbonus. Bilskatten blir också något lägre för gasbilar jämfört med bensinbilar eftersom koldioxidkomponenten är lägre i skatteekvationen för gasbilar. Men det kan ifrågasättas om det är en investering som är ekonomiskt sund. Att konvertera en bensindriven bil till att även klara gasdrift är ingen billig affär. Företaget KonveGas i Växjö, som specialiserat sig på dylika konverteringar, uppskattar kostnaderna till runt 50 000 kronor i normalfallet. Samtidigt är andrahandsvärdet lågt på gasbilar, framför allt äldre modeller. Det gör att den gode hushållaren förmodligen tänker sig för två gånger innan han investerar i en gasbilskonvertering. Men miljömässigt är det förstås en rekommendabel insats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se