Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
I bilar som exempelvis Honda E blir det extra förvirrande då knappen för parkeringsproms och p-växelläge är snarlika.
I bilar som exempelvis Honda E blir det extra förvirrande då knappen för parkeringsproms och p-växelläge är snarlika.
I bilar som exempelvis Honda E blir det extra förvirrande då knappen för parkeringsproms och p-växelläge är snarlika.
I bilar som exempelvis Honda E blir det extra förvirrande då knappen för parkeringsproms och p-växelläge är snarlika.

Skillnaden mellan P-läge och p-broms?

Vad är egentligen skillnaden mellan parkeringsbroms och P-läge? Jan-Erik Berggren reder ut.

Hej - jag har fått en anmärkning vid besiktningen av min bil, det gällde handbromsen. Nu undrar jag varför det sitter handbroms på bilar som har automatväxellåda, det borde ju räcka med p-läget i växellådan som gör att bilen inte kan rulla iväg.

/Lars

Svar

Hej! Det stämmer att p-läget hindrar bilen från att rulla iväg när den står parkerad. Men i flera bilar är det här en enkel konstruktion och den kan förstås gå sönder. Därför krävs det även en parkeringsbroms som ska användas när bilen står stilla. Sen är det en annan sak att det här skulle kunna vara en och samma knapp – parkeringsläge och parkeringsbroms. Särskild parkeringsbroms är ett lagkrav i flera länder, däribland Sverige. I Sverige är det lag på två av varandra oberoende bromssystem, färdbroms och parkeringsbroms.