Vad är körglädje för er?
Körglädje kan betyda olika saker för olika människor. Vad är körglädje för dig?
Hej Erik! Jag läser med glädje dina och andras artiklar i Teknikens Värld! Själv är jag 82 år och har kört bil i 64 år, 1 500 till 5 000 mil per år. Totalt kanske 160 000 mil lika med 40 varv runt jorden. Trots alla dessa mil tror jag att du är skickligare och kunnigare bilförare än jag. Därför vill jag ställa en fråga till dig.
Jag uppfattar att många biljournalister anger ”körglädje” som en mycket viktig egenskap hos bilar. Men, vad är körglädje? Man definierar aldrig vad som menas med körglädje! Inte heller du i senaste artikeln om Polestar 2!
För mig är körglädje att sätta mig i bilen och åka E20 till Göteborg eller E18 till Stockholm. Jag vill att resan ska vara tyst så jag kan lyssna på musik eller prata med mina medpassagerare. Bilen ska gå mjukt och behagligt. Den ska kännas stadig på ratten, accelerera snabbt vid de få omkörningar jag behöver göra. Jag vill känna att jag har bra bromsar om det råkar springa ut ett djur på vägen. Idag ska det helst vara en elbil, den bidrar till de egenskaper jag nyss nämnt.
Men vad är körglädje för dig? Att åka snabbt på en kurvig väg? Känna att du via ratten har perfekt kontakt med vägen, etc.? Hur ofta har man i så fall ”glädje” av dessa egenskaper på till exempel motorvägar? Jag kanske har fel när jag gissar vad man i allmänhet menar med körglädje. Kan du utveckla för mig vad just du menar?
Bästa Hälsningar…
Göran L.
Svar
Hej Göran! Tack för ditt brev, och tack för att du gav mig en tankeställare. Du har nog rätt i att vi som skriver om bilar är dåliga på att definiera vad körglädje är, men också att körglädje kan innebära olika saker för olika bilförare.
Det du beskriver skulle jag snarast förklara som komfort. Att en bil är tyst, mjuk och stadig blir jag absolut glad av, men jag skulle ändå sortera in det under avdelningen komfort. För mig handlar körglädje om kontakt med och kontroll över bilen. Det börjar med en bra körställning, om jag sitter bekvämt och med bra åtkomst till ratt, pedaler och alla reglage finns förutsättningar att få bra kontroll över bilen. Sedan vill jag ha en mekanisk känsla i ratten, när jag svänger på ratten vill jag att det ska kännas som att jag lägger mina händer på hjulen och vrider dem, inte att det finns en massa elektronik och filter mellan mig och bilen.
Jag behöver inte köra fort på en kurvig väg för att uppleva körglädje, det kan räcka att flytta på bilen i garaget eller köra lugnt rakt fram på motorväg för att känna precis det jag vill känna i styrningen och pedalerna. I exemplet med Polestar 2 är en del av körglädjen också en känsla av att inte vara rädd för att bilen ska tappa greppet. Även när man går över gränsen för bilens greppnivå ska det kännas som att man har kontroll över bilen.
Det kan nog sammanfattas som en känsla av kontroll. Att känna att man har full kontroll över en så tekniskt avancerad sak som en bil är en väldigt härlig känsla. Jag skulle nog säga att det är det som är körglädje för mig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se