Vad göra när krockkudden blivit gammal?
Ska man behöva skrota sin gamla bil för att krockkuddarna är gamla? Teknikens Världs experter ger råd i frågan.
Hur gör vi, efter tolv femton år, när krockkuddarna enligt biltillverkarna skall bytas. Jag tror att de flesta bilägare inte vill lägga mycket pengar på en bil som är så pass gammal. Skall vi skrota bilarna? Vad säger besiktningen?
/Ralph Sundberg
Svar:
Tack för ditt brev och din intressanta fråga. Jag har talat med Volvo som uppger att de numera har släppt åldersgränsen på 15 år. De uppger att de har genomfört omfattande tester och har inte märkt av någon förändring som påverkar funktionen. Därför menar Volvo numera att krockkuddarna håller bilens hela livslängd. Den som har en dekal i sin Volvo som säger att livslängden är begränsad till 15 år kan alltså bortse från den. Utan att ha kontrollerat saken med övriga biltillverkare tror vi att man kan utgå från att krockkuddens livslängd gäller oavsett bilmärke.
På kontrollbesiktningen är kravet att krockkudden ska vara i funktion. Lyser varningslampan för SRS-systemet blir bilen underkänd. Krockkuddens ålder bryr man sig inte om.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se