Högre laddeffekt ställer högre krav på bostadens huvudsäkring.
Högre laddeffekt ställer högre krav på bostadens huvudsäkring. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Varför så bråttom med laddningen?

Vårt stora elbilstest rör upp frågor om elbilarnas så kallade hemmaladdare. Erik Wedberg ger svar på varför vi tycker som vi tycker.

Hej! Läste elbilstestet i nr 24, 2021 och är litet fundersam över nödvändigheten av snabb hemmaladdning. Det är få som maxar bilens räckvidd på väg hem och direkt de stannat vid sin egen hemmaladdare har behov av att ladda bilen snabbast möjligt för att köra vidare ytterligare en maxräckvidds-sträcka. Det normala är att människor kommer hem på kvällen, stoppar i kontakten och sedan inte använder bilen förrän nästa dag. 

Önskan som framförs av testlaget är att hemmaladdningen ska gå så snabbt som möjligt. Ni tycker att 6,6 kW är för litet och att 11 kW endast är godkänt, vilket jag tolkar som ni tycker att ännu mer laddeffekt är bättre. Detta får två negativa ekonomiska konsekvenser för den elbilsköpare som följer era råd:

1. Redan nu börjar elbolagen införa effekttariffer på elräkningen. Den som förbrukar mycket el under en timme får en extra avgift att betala, jämfört med den som sprider ut sin elförbrukning (exempelvis laddning av elbil) över många timmar på låg effekt.

2. Den husägare som laddar sin elbil med hög effekt (många kW) ­kommer att behöva gå upp i styrka på ­bostadens huvudsäkring om bilen ska laddas med hög effekt. Från 16 ampere till 20 ampere eller mer. Även starkare huvudsäkring kostar, med prispåslag på elräkningen.

Att sedan snabbladdning på publika laddstationer helst ska gå så snabbt som möjligt är ju önskvärt, det håller jag med om. För det är ju på långresor man vill ha snabbast möjliga laddning, inte under de timmar när bilen står parkerad hemma.

/Olof Östlund, Skellefteå

Svar
Hej Olof! Visst är det så att högre laddeffekt ställer högre krav på bostadens huvudsäkring, och ditt resonemang om att man sällan har bråttom att ladda hemma köper vi. Begreppet ”hemmaladdning” är dock lite missvisande. Det handlar i själva verket om hur hög effekt bilens ombordladdare tål, och ombordladdaren används inte bara när bilen laddas hemma. Det är mycket möjligt att man som elbilsförare gör ett stopp på 1-2 timmar vid ett köpcenter eller liknande och vill passa på att ladda bilen. Med låg ”hemmaladdningseffekt” hinner man inte få i så många kilowattimmar vid ett sånt stopp, men med 11 kilowatt kan man, beroende på batteristorlek förstås, få en halv laddning. På långresa är det inte otänkbart att man övernattar på ett hotell och laddar över natten. Med 6,6 kW laddeffekt kanske man inte hinner få full laddning innan man åker vidare tidigt på morgonen, men med 11 kW är chansen betydligt större. Och till sist: 11 kW effekt vid hemmaladdning är mer eller mindre branschstandard i dag, varför nöja sig med mindre?

Skriv till oss! Vi vill höra dina åsikter, skicka ditt mail till: ventilen@teknikensvarld.se