Varför stämmer inte maxeffekten?
Hur räknas egentligen effekten mellan el- och förbränningsmotor ihop och varför skiljer det mellan tillverkare. Erik Wedberg reder ut.
Hej! Angående ert laddhybridtest i nummer 11. Jag ser att maxeffekten inte korrelerar med adderad effekt mellan bensinmotorn och elmotorn på en del av bilmärkena. Citroën C5 saknar till exempel 66 hästkrafter och Kia saknar 25, med mera. Är det för att bilarna är programmerade till att bara ge den uppgivna maxeffekten? En del av bilarna ger maxeffekt som stämmer med hopräknad effekt från elmotor och bensinmotor, till exempel BMW X2.
Ole Andresen
Svar
Hej Ole! Biltillverkarna har olika sätt att redovisa laddhybriders totala systemeffekt. Vissa gör det helt enkelt inte alls, utan nöjer sig med att redovisa bensin- och elmotorns effektuttag separat och hävdar att det inte går att ange någon sammanlagd effekt eftersom motorerna aldrig ger full effekt samtidigt. Andra redovisar den totala effekten som inte sällan är lägre än vad den skulle bli om man adderar de två motorernas maxeffekt rakt av. Det beror på att motorerna ofta är programmerade för att inte ge full effekt samtidigt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se