Vem har företräde? Bilen som ska ut ur rondellen måste ligga i vänsterfilen eftersom en del av rondellen är enfilig.
Vem har företräde? Bilen som ska ut ur rondellen måste ligga i vänsterfilen eftersom en del av rondellen är enfilig.

Vem har företräde i denna knepiga rondell?

Kluriga rondeller kan leda till struliga trafiksituationer. Vår expert Ruben Börjesson reder ut vad som gäller i denna rondell.

Hej! Jag har en rondellfråga… Jag tycker det blir vanligare och vanligare med rondeller som är tvåfiliga i delar av rondellen, och enfiliga i andra delar av rondellen. Jag skickar med en bild på en sådan rondell. Denna rondell finns på den östra sidan av Jordfallsbron som knyter samman E6 vid Kungälv och E45 vid Bohus, norr om Göteborg. Det finns många andra rondeller som är byggda på motsvarande sätt.

Jag brukar på eftermiddagarna komma från väster, ligga i vänster körfält genom rondellen och sedan blinka höger och kör ur rondellen i den vänstra av de två filerna som går norrut, precis bakom bussen. Ungefär som den silvriga bilen gör i bilden.
Det brukar i rusningstrafik vara hårt tryck i denna rondell, och det kommer många bilar från höger som ska köra rakt fram i rondellen, och ungefär hälften av dessa ligger i sin högerfil, ungefär som den vita bilen längst till höger gör i bilden.

Nu till frågan – vem har väjningsplikt för vem när bilen från höger vill köra rakt fram i sin högerfil samtidigt som jag vill köra ur rondellen?
Eftersom jag ligger i vänsterfil (då det är den enda filen jag har kunnat följa) så behöver jag korsa högerfilen på min väg ut ur rondellen. Jag behöver alltså göra två filbyten – från vänster till höger körfält, följt av från höger körfält ut ur rondellen.
Vidare har bilen från höger redan passerat lämna-företrädes-markeringen i asfalten så denne är redan inne i rondellen, i höger fil. Därmed borde jag lämna den andra bilen företräde?
Samtidigt kan jag inte ligga i höger fil innan jag ska köra ur rondellen, då det bara finns en fil. Och om jag skall lämna bilar från höger företräde så kommer det stoppa upp mycket trafik i rondellen då det är högt tryck på fordon från höger.

Fördelen med rondeller är att det oftast bara blir plåtskador i dem, men de bjuder tyvärr in till ganska många möjligheter till plåtskador…

Med vänliga hälsningar
Johan Nielsen

 

Svar
Hej! Det här var lite knepigare än jag först trodde. Bilen som kommer från höger har väjningsplikt. Den ska ske vid väjningslinjen. Är det ingen att väja för där så kör den in i cirkulationsplatsen och då är det den som byter körfält som väjer. Jag uppfattar det så att ska bilen från höger svänga ur cirkulationsplatsen direkt och köra norrut så har han ingen att väja för när han passerar väjningslinjen. Det är ju två körfält ut ur cirkulationen så bilarna från vänster kör ut i det vänstra körfältet. Senare blir det väl ett körfält innan de kör på nästa väg och där blir det då någon form av ”sammanflätning/blixtlåsprincip”. Däremot om bilen från höger ska fortsätta in i cirkulationen så har han bilar att väja för och ska då väja. Vad säger du om det resonemanget?
Något mer exakt svar tror jag inte du får någonstans. Om du får det så hör gärna av dig.