Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Det som påverkar batteriets livslängd mest i elbilar, är antalet laddningar – inte hur långt bilen har rullat.
Det som påverkar batteriets livslängd mest i elbilar, är antalet laddningar – inte hur långt bilen har rullat.
Det som påverkar batteriets livslängd mest i elbilar, är antalet laddningar – inte hur långt bilen har rullat.
Det som påverkar batteriets livslängd mest i elbilar, är antalet laddningar – inte hur långt bilen har rullat.

Vem vågar köpa batteribil?

Vem vågar köpa elbil om batterierna kostar enorma summor att ersätta efter några år?

Hej! Jag har hört att tydligen räcker elbilarnas garanti för själva batteriet i 5-8 år, med viss effektivitetsminskning efter hand. Men sen då? Om man behöver byta hela batteripaketet kan det tydligen handla om allt mellan 50 000 (till en Nissan Leaf) upp till flera hundra tusen kronor (Volvo, BMW), i vissa fall alltså dyrare än bilens hela värde. Vem vågar köpa elbil om det kostar så mycket, och om andrahandsvärdet sjunker drastiskt efter några år?

/Herbert

Svar
Det har visat sig att elbilarnas batterier håller ganska bra. Det är inte körsträckan som avgör livslängden, snarare antalet laddcykler. Ett kapacitetstapp på runt 2-3 procent per år har man kommit fram till som genomsnitt, men det finns självklart en stor spridning beroende på hur batteriet har laddats och hur långt bilen har körts. Om det skulle hända något med batteriet innan det är helt slut kan det förmodligen repareras, byte av hela batteripaketet är en sista utväg. Som ett exempel på tilltron till batteriernas livslängd kan jag nämna att Lexus har 100 000 mils garanti på deras egna elbilsbatterier. De garanterar att kapaciteten är minst 70 procent av den ursprungliga i upp till 100 000 mil, dock längst 10 år.