Vevaxelras vid 11 700 mil
Ska jag behöva stå för tio procent av kostnaden för att vevaxeln på min Passat rasade? Teknikens Världs experter reder ut frågetecknen.
Hej, jag har en del frågor! Jag har en Passat 4Motion diesel årsmodell 2008.
Jag har råkat ut för ett vevaxelbrott vid första lagret. Bilen har gått 11 700 mil. Min verkstad lovade först att dom skulle ta hela kostnaden för smällen. Nu har de ändrat sig och vill att jag ska betala tio procent av kostnaden. Det är nu en månad sen det hände och de har inte fixat detta ännu.
Min fråga är om det är vanligt att vevaxeln går av? Och om det visar sig vara fabrikationsfel på vevaxeln, ska jag då behöva stå för det?
Har gjort alla servicarna på märkesverkstad, och mer än så kan man ju inte göra. Motorgarantin i försäkringen för bilen är till 10 000 mil.
Men det ska väl ändå inte mitt försäkringsbolag behöva stå för om det är ett fabrikationsfel?
Tacksam för svar, då man är ganska liten mot verkstaden.
/Pasi Abrahamsson
Svar:
Hej, tyvärr har ju bilens garanti gått ut och därmed har Volkswagen ingen skyldighet att bekosta någon del av reparationen. Att de tar 90 procent av kostnaden får väl därför betecknas som ganska generöst med tanke på att bilen har gått 11 700 mil och är fyra år gammal, snart fem. Vevaxelbrott är ingen vanlig skada för något märke.
Det här är en typisk skada för motorskadeförsäkringen, men eftersom ditt försäkringsbolag sätter gränsen vid 10?000 mil kan du inte få någon ersättning därifrån. Andra bolag har längre giltighet, till exempel Salus Ansvar, vars motorskadeförsäkring gäller till 16000 mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se