Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes 170 SMercedes 170 SMercedes 170 S
Mercedes 170 S Foto: Teknikens Värld

Dagens lucka 21/12: Efterkrigsvagn

Dags för tjugoförsta lucköppningen i Teknikens Världs julkalender 2012. Vad tror du står på fyra hjul bakom dagens lucka?

Till dagens lucka har vi rotat djupt i vårt digra arkiv. Vi har gått så långt tillbaka som till Teknikens Värld nummer 21/1950 där vi får följa med tidningens bilexpert, tillika civilingenjör, Bertil Björkman på en tur i Mercedes 170 S.

 Bertil (som syns bredvid bilen på bilden ovan) fick vi följa med i en tidigare lucka när han 1951 provkörde Citroën B15.

 Vi slog snabbt fast att Mercedes 170 S inte var någon revolutionerande vagn utan 50 procent av konstruktionen kommer från ”förkrigstypen 170 V” men att man moderniserat motorn och gett fjädringen en injektion av lärdomarna från tävlingsverksamheten under mellankrigstiden samt med varsam hand gett karosseriet fylligare linjer.

 Någon snabb bil var den inte heller. ”Vagnen har inte tillräcklig motoreffekt för den som vill frossa i raketstarter och omkörningar när trafikljuset skiftar från rött till grönt”, skrev Bertil Björkman. Motorn var en sidventilsfyra på 1,767 liter och 52 hästkrafter

 170 S var skön att köra och hade gott om utrymme, men ”det extremt moderna är väsensfrämmande för Mercedes-Benz. Den förkrigsbetonade exteriören på 170 S döljer en beprövad konstruktion som kännetecknas av mycket hög kvalitet.”

 14 500 kronor fick man 1950 betala om man ville ha en Mercedes 170 S. Med dagens penningvärde motsvarar det 255 702 kronor.

 Nästa lucköppning äger rum 22 december klockan 11.00. Missa inte!

Tidigare lucköppningar finner du nedan.