Utsläppsrätter – nollsummespel för miljön
Nej, alla kommer inte att kunna vare sig köpa eller köra elbil de närmaste åren. Utvecklingen går helt enkelt för sakta. Nu menar jag inte utvecklingen av bilar, för den går helt uppenbart lite för fort till och med hos många biltillverkare som släpper ut ofärdiga bilar på vägarna av rädsla för att bli ifrånkörda och/eller drabbas av EU:s koldioxidböter.
Däremot går utbyggnaden av den infrastruktur som behövs för att fler ska kunna köra elbil alldeles för sakta, trots att staten skjuter till mer och mer pengar för att korta avstånden mellan laddstolparna.
Och när vi ändå är inne på så kallade publika laddstolpar så måste nog pappa staten ta aktörerna i örat så det blir nån ordning på prissättningen, något som är högst aktuellt efter våra prisjämförelser i de senaste numren av Teknikens Värld. Men vad är alternativen till eldrift? Vätgas fungerar men kräver också infrastruktur, plus det lilla problemet att inte särskilt många tillverkare kör på vätgasspåret. Biogas, javisst, men samma problem där, det finns för få bilar.
Den som knäcker en hållbar lösning för att köra vanliga bensin- och dieselbilar på ett miljövänligare bränsle får nog inte bara klirr i kassan utan också omnämnanden i samtliga framtida historieböcker. HVO100 säger du? Njae. Restprodukterna från skogsindustrin sägs inte räcka ens till en bråkdel av det som behövs för att ersätta vanlig diesel med HVO100 – och att skövla skog för att köra bil är ingen hållbar lösning. Men vi ska göra en större granskning av HVO100 inom kort, lista de tillverkare som godkänner att deras bilar körs på HVO100, men framför allt testa hur bränslet påverkar din bil. Det är viktigt för alla oss som köper våra bilar för egna pengar.
För att få riktig effekt av allt arbete med utveckling av laddhybrider och elbilar måste dock EU sätta ner foten i frågan om försäljning av så kallade utsläppsrätter. Ett förenklat exempel: Nu när Volvo börjar få ordning på sina koldioxidutsläpp tack vare att laddhybrider får räknas dubbelt i år så kan de i stället sälja rätten att smutsa ner miljön till Ford som ligger efter i kappkörningen. Tesla som ligger i framkant gör samma sak och säljer utsläppsrätter till Fiat som så att säga inte ligger i framkant. Detta handlar om enorma summor pengar, men för miljön blir det ett nollsummespel. Hur länge ska det få vara så?
Ja tack!
Privatleasing. Bilföretagen har utjämnat klyftan mellan låg- och höginkomsttagare, åtminstone när det gäller att kunna köra en modern bil utan att ha en massa pengar på banken.
Nej tack!
Nu finns MP:s och regeringens skarpa förslag på nya förmånsvärdesregler. Tanken kan ha varit god nån gång, men de har inte förstått att de kommer att bromsa den ”gröna utveckling” de vill ha.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se