25 spänn litern är billigt för demokrati – men…

”Äntligen börjar soppan närma sig sitt riktiga värde”, brukar en kompis till mig säga. Jag brukar inte riktigt hålla med.

Jag brukar ­precis som alla andra bli sur och lite uppgiven varje gång bensin- och dieselpriset går upp. Men den här gången tycker jag att tongångarna i sociala medier håller en aningen rimligare nivå. Det vevas så klart fortfarande hej vilt mot både regeringen i allmänhet och Miljöpartiet i synnerhet. Allt är ju miljökramarnas fel. Trots att de inte längre vill vara med och bestämma och förmodligen dessutom blir utröstade i det stora örådet som hålls till hösten. 

Men den här gången har Bensinupproret 12.0 eller vilken version de nu är på förstått att de skenande bränslepriserna beror på att världen stänger Rysslands pengakranar. Shell velade ett tag men bestämde sig sedan för att det är bättre med demokrati än med billig diesel. Den viktigaste faktorn är att USA också stoppat inköp av rysk olja. Jag kan lista företag efter företag och land efter land som hoppat på sanktion… förlåt, ”den ekonomiska specialoperation” som den demokratiska världen nu ägnar sig åt för att främst rädda människoliv i Ukraina, men kanske på sikt även inrätta åtminstone nån form av demokrati för angriparen Putins nedtryckta folk. Bränslepriserna studsar upp och ner, och även om det svider så kan jag tycka att 25 spänn litern är ett rimligt pris för demokrati – men… Nu är det ju så att drygt hälften av bränslepriserna är skatt. 

Precis när det här skrivs presenterar finansminister Mikael Damberg (s) ett stödpaket på grund av kriget, där skatten på drivmedel sänks så att kostnaden vid pump blir 1,3 kronor lägre för diesel och bensin. Det är väl bra, men det är ändå en så kallad piss i Mississippi. Skatten och momsen på skatten för drivmedel är problemet som gör att priserna för diesel och bensin i Sverige är de högsta i Europa. Det må vara fint att vi ska vara ett föregångsland i klimatfrågan, men i kris och krig borde det gå att göra större justeringar för att rädda svenska privatpersoners privatekonomi. 1 000 kronor extra delas ut till till bilägare, 1 500 om man bor i glesbygd, så alla får råd att byta torkarblad också. Vad som kan ge ordentlig effekt i stödpaketet är dock att reduktionsplikten pausas vid dagens nivåer, så inte priserna på biodrivmedel som HVO100 och liknande skenar ännu mer.
Skattepengarna måste förstås in – särskilt nu när vi ska jacka upp försvaret – men det måste inte alltid vara bilisterna som betalar allt.