Äger du bilen eller äger bilen dig…?
Kommer ni ihåg i våras, när kinesisk militär förbjöd Teslor att befinna sig i närheten av skyddsobjekt såsom militäranläggningar?
Anledningen till förbudet är förstås alla kameror som Tesla-bilarna är utrustade med, kameror som spelar in inte bara när bilarna körs utan även när de står parkerade, det så kallade Sentry Mode. Tesla-bilarnas kameror ses därför som ett säkerhetshot.
Nu är det förstås en extrem form av informationsinhämtning som det så fint heter i den militära världen. HUMINT är ”human intelligence” och SIGINT är signalspaning, eller på ren svenska – tjyvlyssning.
Förr i tiden behövde man båda, dels att nån sa nåt till nån i verkligheten och dels att man avlyssnade olika kommunikationskanaler. Nu delar vi vanliga människor precis hur mycket information som helst om oss själva på internet, så man kan säga att det här har smält samman och blivit till en jätteindustri.
Techjättar som Google och Facebook med flera tjänar miljarders miljarder på din data. Du tittar på hundvalpar på internet, och vips är både Facebook och Instagram fyllt av annonser för hundmat och hundförsäkringar.
Internets aktörer ser hur du klickar och scrollar och säljer sedan den datan till annonsörer, eller vilka som nu vill köpa informationen. Förra året beräknades den här marknaden vara värld 203 biljoner dollar. Det är ju pengar det med.
Och vad har det här med bilar att göra? Jo, nu börjar din bil bli så tekniskt laddad att den också genererar massor av data: vart du kör, hur du kör, vad du lyssnar på i bilen, och så vidare. När biltillverkarna ser sina affärsmodeller smulas sönder i takt med att den annars så lönsamma extrautrustningen bestäms av leasingbolagen och oljebytena försvinner i takt med elektrifieringen måste de hitta nya sätt att tjäna pengar.
Ett sådant sätt är att sälja data. Din data.
För biltillverkarna är det jackpot. Först kan de sälja bilen till dig, och sedan kan de sälja dig och din information till nätcasinon, hundförsäkringsbolag eller andra.
Frågan börjar bli brännhet. Vem ska äga och kontrollera den data som din bil genererar, och vem ska bestämma hur den får distribueras? Just nu är det en fråga på EU-nivå som diskuteras inför det nya gruppundantaget som införs den 31 maj 2023. Det ska bli väldigt intressant att se vad de kommer fram till, för tänk om du i framtiden blir skjutsad av din självkörande bil till Coop när du egentligen ville till Ica…
Ja tack!
Det verkar vara priskrig på elbilar. Åtminstone sett till privatleasingpriserna...
Nej tack!
… kruxet är väl bara att det fortfarande är för omständligt att åka långt med elbil. Man måste alltså ha en riktig bil också. När ska det bli fart på laddinfrastrukturutvecklingen?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se