Ännu en feltänkt papperstiger om A-traktorer
Jag trodde faktiskt att de skulle göra rätt den här gången. Men icke.
Transportstyrelsen tror fortfarande att motorburen ungdom vill följa regler.
Det nya förslaget om A-traktorer innehåller en trave självklarheter som borde ha bestämts ungefär 1963, eller åtminstone 2009. Krav på bilbälte, endast en passagerare och vinterdäck på vintern. Självklarheter för 100 procent av Sveriges ansvarstagande föräldrar, som ändå är de som är den yttersta skyddslinjen för barnens välbefinnande och säkerhet.
Men någon maxvikt på fordonen nämns inte, så tydligen tycker man att det är helt rimligt att 15-åringar åker omkring i Scania-lastbilar på hur många ton som helst – och dessutom över två meter i fordonsbredd – och stoppar upp trafiken.
När trafiken stoppas upp eller förhindras – som den gör när en bil/A-traktor kör 30 km/h på 70-väg – så uppstår stress. Stress är inte bra i trafiken, vare sig man är 15 år gammal och saknar erfarenhet av att köra bil eller om man är 48 år och försenad på väg att hämta barn på förskolan eller på väg till ett ”viktigt” möte.
Det är under stress man fattar fel beslut. Då kanske A-traktor-föraren väljer att göra den där vänstersvängen över mötande körfält med solen i ögonen, eller så väljer bilföraren att göra den där omkörningen som det varken finns utrymme eller tid för. Kanske med samma sol i ögonen, eller tittandes genom en slasktäckt framruta som ökar faran. Stress påverkar omdömet. Stress dödar.
Dagens moderna A-traktorer är i princip lika säkra som bilar. En höjning av högsta tillåtna hastighet till 45 km/h skulle inte på något sätt utsätta ungdomarna som kör dem för större fara än den fara de utsätts för med tutande kränkta medelålders män bakom sig i 30 km/h.
Kliv ut i verkligheten och sluta bestämma saker från skrivborden nu.
Höj farten till normal trafikrytm på 50-väg, sänk högsta tillåtna vikt så de värsta extrema tokerierna förvinner från vägarna (vikt dödar nämligen också) och inför ordentliga körkunskapskrav med förarprov.
Det här förslaget från Transportstyrelsen kommer inte att leda till nåt. Alls.
LÄS OCKSÅ: Extrem ökning av olyckor med A-traktorer
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se