Äntligen händer det grejer!

När fan blir gammal blir han ­religiös. The times they are a-changin. Kanske kan jag sträcka mig så långt som att dra till med att en blind höna ibland också kan hitta ett korn.

Jag talar naturligtvis om ­bensinlandet framför alla andra. Den vithövdade örnens land och ett land där mindre än 40 ­procent av befolkningen har ett giltigt pass. Amerikas förenta stater.
När resten av världen för länge sedan övergett papperscheckar är det fortfarande i pandemins tidevarv en viktig transaktionskälla.
När det gäller automobiler är de ungefär lika förändringsbenägna. Trots att resten av världen för decennier sedan ­prioriterat lägre förbrukning och de senaste åren också mindre bilar har amerikanerna kört på i sitt klassiska – bigger is better. 

I försäljningsstatistiken över nya bilar regerar sedan lång, lång tid en pickup. Ford F-serie och då primärt F-150 är fortfarande den bäst säljande bilen i USA. På andra plats – Chevrolet Silverado. Tillika en bensinsörplande pickup som i majoriteten av fallen varken kommer utnyttja bilens terrängegenskaper eller lastkapacitet. Bronsplats – RAM 1500/2500/3500 – ytterligare en pickup att skjutsa till förskolan med.
Absurditeterna och fördomarna om amerikaner – som oftast stämmer – skulle jag kunna fortsätta stapla på i en för evigt växande hög. Men då missar vi någonting, du och jag. 

USA är till ytan mer än dubbelt så stort som Europa. Har du besökt alla länder på vår kontinent? Visserligen har inte den genomsnittlige amerikanen heller sett hela sitt land, men de har en del att beta av innan de tvunget måste bege sig ut i resten av världen. Nämligen 50 stolta delstater med olika karaktär, det märker man om inte annat när man korsar delstatsgränser per motorväg. När du kör västerut från Florida och kommer in i Alabama så är det som att på en sekund byta från relativt slät asfalt till en potthålsärrad och knappast slät vägsörja. Det är kanske inte så dumt ändå med den långa fjädringsväg som en pickup kan erbjuda?

Folkets förkärlek till checkar och kontanter hör till viss del ihop med deras misstro mot banker, stat och till viss del de gigantiska konglomerat som dominerar delar av samhället. Samtidigt litar de tydligen på kredit, vem har sagt att människan är logisk.
I alla fall så finns det dock något på andra sidan pölen som ofta omformar världen - på bra och dåliga sätt. När amerikanerna bestämt sig händer det grejer. Sent har de amerikanska syndarna även i konservativa bibelbältet vaknat och nu är det elektrifiering som gäller. Var börjar då denna? Med pickuper så klart.

Produktionen av den eldrivna Ford F-150, kallad Lightning är såld för de kommande tre åren. Chevrolets svar i Silverado EV kommer först nästa år men röner liknande intresse. Uppstickarna Rivian har precis börjat serietillverka sin R1T och snart borde vi också få se de första Tesla Cybertruck rulla av bandet.
Elektrifieringen av den amerikanska bilflottan tar nu fart i det bäst säljande segmentet. Det är inte konstigt att de traditionella biltillverkarna börjar här, ur ett kommersiellt perspektiv. Men det är också så klart mer effektivt att elektrifiera tunga fordon först. Precis som vi i Sverige och Japan för länge sedan började experimentera med hybridteknik och alternativa bränslen i bussar och sopbilar. Alternativa energikällor ger mest effekt hos fordon som går många mil och är väldigt törstiga.

Den stora, amerikanska oljetankern håller alltså på att byta kurs. Från all in petroleum till all in elektricitet. Och vi vet alla vad som kan hända när världens största ekonomi byter fot – det händer grejer. Personligen hoppas jag att det händer snabbt, men att det händer i en rad olika riktningar. Inte bara elektriska bilar emellertid. Utan fossilfri el i uttagen så är elbilar bara en chimär, det ser vi i Sverige när det eldas 140 000 liter olja i timmen när regeringen lagt ned vår fossilfria kärnkraft. Skulle amerikas, eller för den skull världens bilflotta elektrifieras snabbt så blir det ett nollsummespel eftersom elen till stor del kommer att komma från kol- och oljekraft. Tänk nu om världens näst största bilmarknad också kan driva sin pickup till viss del med förnybar diesel, till viss del med vätgas. Om vi skulle kunna utnyttja jordens resurser på flera olika sätt samtidigt, allt för att optimera energitillgången. Som Louis Armstrong sjöng What a wonderful world it could be.

Frodin rekommenderar

Diego Armando Maradona. Ju mer man lär sig om barndomshjälten ju mer komplicerad inser man att mannen var. Stundtals i en egen stratosför på plan, ofta helt osynlig. Stor bilman var han också. Blev gravt besviken när den Mercedes som hans agent fixat inte var manuell, tack men nej tack. En röd Ferrari F40 dög inte, den skulle vara svart. När han till slut fick den blev han gravt besviken då det inte fanns någon stereo i fartmonstret. Något han dock snabbt kom över då han insåg att fartresurserna räckte mer än väl för att köra ifrån alla paparazzis.