Foto: Michael Jurtin / Ford Motorsport

”Brady lägger av men Loeb fortsätter att vinna”

Tom Brady anses var tidernas bästa quarterback och nu har han meddelat att karriären är över, 44 år gammal. Samtidigt satsar Sebastien Loeb, 47, vidare och Ford har lagt in stora charmen för att förmå Loeb att tävla mer i rally-VM under 2022. Brady och Loeb har något gemensamt: de verkar älska vad de gör och det de är riktigt bra på.

Jag har aldrig träffat Tom Brady men ägnat massor av tid framför tv:n för att se honom spela, dirigera sina lagkamrater och ofta med knivskarp precision avgöra matcher.

Jag har träffat och intervjuat Sebastien Loeb några gånger men under åren med Citroën i rally-VM var han ofta lite svår och sa inte så mycket.

På senare år har Loeb öppnat upp och att se honom under Dakarrallyt var befriande. Han verkar inte så tyngd och allvarlig längre, han utstrålar körglädje. Att Loeb följde upp andraplatsen i Dakarrallyt med en seger i Monte-Carlo är sensationellt. Att Loeb kunde matcha gamle rivalen Sebastien Ogier över fyra tävlingsdagar visar att han är GOAT, alltså greatest of all time. Loeb har nio VM-titlar i rally och 80 segrar i en VM-deltävling. Han vann Svenska rallyt 2004, första gången någon utanför Sverige, Norge, Finland vann tävlingen.

Sebastien Loeb och kartläsaren Isabelle Galmiche vann VM-premiären i Monte-Carlo. Foto: DPPI / Gregory Lenormand / LiveMedia / Shutterstock

M-Sport vill ha mer

Loeb har tävlat i racerbil både i 24-timmars och touringklasser och oftast står han på prispallen.

Efter segern i Monte-Carlo har förstås M-Sport och Malcolm Wilson gjort vad de kan för att locka Loeb tillbaka till rally-VM. I alla fall för några tävlingar och de som inte påverkar hans förberedelse för Dakarrallyt 2023 eller tävlingarna i Extreme-E. Jag hoppas att Loeb kommer tillbaka fler gånger. Om inte annat för att visa ungtuppar som Kalle Rovanperä och Oliver Solberg att de inte behöver ha så bråttom att nå den yppersta toppen. Visa att med körglädje och rätt förberedelse så går det att hålla på med rallysporten väldigt länge.

Sebastien Loeb ser ut att ha tagit hand om sig och sin kropp väl och ser lika vältränad ut i dag som när han debuterade i rally-VM 1999. Tidigt pratades det om hans effektiva körstil och att han körde mer racerbil i skogen än som en traditionell rallyförare. 

Svensk talang till Ford

Tom Brady har bildat skola i ur man tar hand om sin kropp och sköter träning och kost. Men så har han också överlevt 22 säsonger med motståndare på en bit över 100 kg som försökt tackla honom. Brady har spelat i tio Super Bowls och vunnit sju. Han har en karriär som saknar motstycke och han har så gott som alla rekord som går att ha för en spelare på hans position. Han tog över qb-jobbet efter Drew Bledsoe i New England Patriots 2001 och vann sin första titel samma säsong.

Precis som Loeb har Brady förlängt karriären och hittat glädjen i träning, match och förberedelse. Loeb som debuterade i rally-VM 1999 men blev fabriksförare på heltid för Citroën först 2002. Första VM-titeln kom 2004, den första av nio i rad.

När ni läser det här har det precis blivit officiellt att Tom Brady går i pension.

När ni läser det här står Sebastien Loeb förmodligen på startlinjen någonstans i världen, redo för nya segrar och pallplatser.

***

På tal om gamla mästare. Sebastien Ogier, med åtta VM-titlar och 54 segrar, har även han aviserat att han ska tävla mindre i rally-VM. Ogier vann titeln så sent som i fjol men ska i år tävla för Richard Mille Racing i World Endurance Championship, WEC. Han bildar team tillsammans med Charles Milesi och talangen Lilou Wadoux. Tidigast vi får se Ogier i en Toyota WRC verkar vara i maj i Portugal.

***

Estländaren Romet Jurgenson vann Fords stora europeiska talangtävling. Det betyder att Jurgenson får tävla i en Ford Fiesta Rally3-bil i sex deltävlingar nästa år.  Svenske Patrik Hallberg är reserv. Tjejerna Maja Hallén Fellenius, Sverige, och Katie Milner, Storbritannien, gick vidare till en världsfinal som ska köras i USA senare i år.

***

Sebastien Loebs team i Dakarrallyt, Prodrive, har vädjat till bilsportförbundet, Fia, att göra något åt Audis elhybrider till nästa års tävling. Enligt Prodrive kommer Audi krossa allt motstånd om inte förbundet gör något åt den ojämna prestandan.