Dacia Duster – billig och livsfarlig
Dacia är stolta över sin nya Duster. Men hur är det möjligt att en modern bil med Renault i ryggen misslyckas så fatalt i Euro NCAP:s krocktest?
Dacias senaste modell är en mindre suv/crossover som det rumänska bilmärket är mäkta stolta över. Mest stolta verkar de vara över prislappen för den ser ut ha styrt hela utvecklingen av bilen. Duster basuneras ut i alla tv-kanaler och med helsidesannonser i alla stora tidningar där man kan höra och läsa hur osannolikt lågt pris denna fyrhjulsdrivna bil har – 134 900 kronor.
Dessutom står det i annonsen ”Allt du förknippar med en äkta 4x4. Utom prislappen”. Det borde stå ”Allt du förknippar med en äkta 4x4. Utom prislappen OCH krockskyddet”.
Hur i helskotta lyckas ett europeiskt bilmärke lansera en ny, modern bil med så dåligt krockskydd att Euro NCAP dömer ut och betygsätter den med tre stjärnor av fem möjliga? Att bygga en billig bil, är det synonymt med att spara in på säkerhetsdetaljer? Finns det inte annat man kan spara in på och effektivisera för att hålla priset lågt? Att implementera ett antisladdsystem kostar enligt Autoliv omkring 500 kronor för biltillverkaren, hör ni det Dacia!?
Än mer skrämmande med Dacia Duster är att bakom märket och bilen står franska Renault. Biltillverkaren som ofta slår sig på bröstet för att rakt igenom ha full pott i Euro NCAP:s krocktester. Hur kan Renault tillåta att deras lågprismärke Dacia slarvar så med säkerheten som fransmännen själva använder i varumärkesbyggande syfte? Det är för mig en gåta. Kunskapen och tekniken finns redan inom koncernen så det borde inte vara svårt att applicera utan att göra Duster till en dyr bil.
Samtidigt som Dacia Duster krocktestades också de likvärdiga, men något dyrare, bilarna Mitsubishi ASX (från 189 900 kr) och Nissan Juke (från 154 900 kr). Båda fick högsta betyg – fem stjärnor. Det Dacia har sparat in på som inte konkurrenterna har gjort är främst fotgängarskyddet som är uselt och förarstödsystem så som antisladdsystem som inte är standard på alla modellversioner (gäller även på den svenska marknaden). Men vuxenskyddet var inte heller helt problemfritt med mediokra testresultat i flera av grenarna.
För ett halvår sedan hade vi en undersökning här på teknikensvarld.se om vad du som bilköpare prioriterar vid köp av bil. Bilmärke och utseende var viktigast tillsammans med prestandan, därefter kom säkerheten och priset. Tyvärr Dacia, ni brukar knappast locka med starkt varumärke, utseende eller prestanda. Säkerheten kan ni uppenbarligen inte heller ro hem några gratispoäng på. Därför hoppas jag att presumtiva köpare ser ihåligheten som döljer sig bakom den låga prislappen ni lockar med.
Dacia Duster finns med antisladdsystem, men då måste du kryssa i tillvalet ESP (5 500 kr) för den dyrare modellversionen Laureate, men det gäller enbart dieselmodellen eftersom ESP över huvud taget inte finns till bensinversionen oavsett utrustningsnivå. Sidokrockkuddar är ett tillval för 10 000 kronor för basmodellen. Krockgardiner finns inte alls att få till Duster. Skamligt!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se