Foto: Expressen Lifestyle

Daytona 6-timmars! Vilken tävling!

Ronnie Petersons krönika. Teknikens Värld nummer 4/1972.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Daytona Beach (Teknikens värld). Efter tävlingen i Buenos Aires åkte jag direkt hem till England och därifrån nästan omedelbart hem till Sverige. Det engelska TV-bolaget BBC skulle göra en film om hur jag har det och lever som privatperson. Det höll vi på med i tre dagar hemma i Örebro. Efter det stack jag direkt till Daytona där vi skulle börja testa.
Vi började testa redan på onsdagen, och höll sedan på med det torsdag, fredag och lördag. Hela dagarna. Allting klaffade fint under själva träningen. Vi kvalade in som tredje bil. Mario Andretti, också i en Ferrari var snabbast före Clay Regazzoni, som också han åker Ferrari. Jag och Tim Schenken kom in på den tredje bästa träningstiden. Reine Wisell var fyra tillsammans med Jo Bonnier i Lolan. 

Tävlingen blev en dramatisk historia

Sedan började själva tävlingen på söndagen. Det blev en ganska dramatisk tävling. Allting hände. Redan på sjunde varvet, när vi låg på andra plats, började kopplingen slira på var bil, så vi måste gå i depå. Sedan sackade ett tändstift ihop i Mario Andrettis bil, så han fick köra i fem timmar med bara elva fungerande cylindrar. Det gjorde att hans bil inte var så väldigt snabb på rakorna, men ganska snabb ändå.
Clay Regazzoni ledde vid det här laget och Reine hade gått upp på andra plats. Det hade gått ungefär en timme. Då exploderade ett däck på Regazzonis bil. Det hände i en av de doserade kurvorna där farten är över 300 km/h. Banan lutar uppåt 60 grader, det känns som om man åker på en lodrät vägg.
När däcket exploderade sladdade Regazzoni in i skyddsmuren på banans utsida. Bakhuven på Regazzonis bil lossade vid smällen och slets loss av fartvinden. Och kastades naturligtvis rakt på Reines bil som låg alldeles bakom.
Nosen och vindrutan på Reines bil krossades. Halva ratten strök med och Reine fick en smäll på ena handen. Men det var inte så farligt med det. Dessutom fick han en smäll i huvudet. Förarna klarade situationen utan skador, men bilarna var inte så vackra längre och de måste gå i depå och förlorade tid.

Efter två timmar ledde vi

Under tiden gick vi upp i ledningen före Andretti. Och så såg det ut att bli för resten av loppet. Men i slutet av tredje timmen tog jag över från Tim och kom bara precis utanför depån innan jag fick punktering. Eftersom jag hade lämnat depåområdet måste jag åka ett helt varv på tre hjul och en fälg.
Det trasiga däcket slog sönder nosen på Ferrarin, så när jag kom in för att byta hjul måste mekarna också byta nos. Det tog en massa tid och vi föll tillbaka till femte plats.
Men i slutet av fjärde timmen var vi uppe i ledningen igen. Och när Tim tog över för sista gången ledde vi med en minut. Den ledningen ökade han på till 1 minut och 20 sekunder.
Vid det laget var det bara sex minuter kvar av sextimmarstävlingen. Då fick Tim punktering – igen! Han kom in i depå och bytte hjulet ganska snabbt. När han kom ut på banan igen var ledningen fortfarande 20 sekunder. Det skulle räcka för de sista minuterna.
Då packade växellådan ihop! Han hade bara trean och femman att ta sig i mål med. Jacky lckx kunde naturligtvis smita förbi och var 20 – 25 sekunder före i mål. Vi blev i alla fall tvåa, Vic Elford i en Alfa Romeo trea och Gay Regazzoni fyra. Etta, tvåa och fyra för Ferrari. Inte dåligt!
Reine Wisell kom visserligen ut på banan igen efter kollisionen med Regazzonis plasthuv, men så fick han något fel på det elektriska, så han måste ge sig.

Och nu – Sydafrika direkt och däcktestning

Nu åker jag till London och byter plan där för att åka till Sydafrika på direkten och börja testa däck. I första hand för att ta reda på vilka däck vi ska använda i Sydafrikas GP, som går den 4 mars, men också för att lista ut vilka däck vi ska använda i sommar.
För att få reda på om däcken håller måste de komma tipp i 220 grader Farenheit och så varmt blir det aldrig exempelvis i England. Så där är det värdelöst att ligga och testa. Man får helt enkelt inga resultat!

Foto: Expressen Lifestyle