Den rätta storleken
Vem har sagt att alla bilar ska växa i samband med att den kommer i en ny version? Senaste trenden säger att bilarna blir mindre och smartare.
Knappt har VW-folket hämtat sig från världspremiären av sjätte generationens Golf när högste designhövdingen Walter de’Silva avslöjar att nästa folkhems-Folka inte är mer än tre år bort. Och i samma mening förklarar att vi inte ska förvänta oss någon större storleksförändring till sjunde varianten av Golf.
Nuvarande VW Polo är lika stor som ursprungliga VW Golf var när den presenterades för första gången1974. Samma sorts övergödning konstateras i princip när det gäller samtliga nya bilmodellers nedkomst.
En bidragande orsak är att motorjournalister genom åren klagat på trånga baksäten och unisont hissat varje ny och välgödd bil välkommen på marknaden. Samtidigt som de sällan eller på sin höjd ”tryckt ner sig” i baksoffan en kvart eller så. Biltillverkarna hänger på, bygger större och större.
I verkligheten anpassar vi människor oss ändå nästan per automatik till rådande omständigheter. Allra oftast åker vi en och en i våra bilar, är vi fler är det ”störst går först” som gäller – vuxna sitter i framsätet, barn och de kortvuxna i baksätet. Precis som i en öppen eka, där viktfördelning är ett måste, i hyrstugan med trång våningsäng eller på charterflyget där storvuxna gärna sätter sig vid gångplatserna med bättre benutrymme.
Volkswagens beslut att hålla igen på nästa Golfgeneration är vettigt, logiskt och enligt trendoraklerna i linje med kommande bilmode. Förhoppningen är att fler biltillverkare satsar på mindre omfångsrika modeller inför kommande bilsäsong. Smärt är smart. Vilket skulle bevisas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se