Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Expressen Lifestyle

Efter två veckor bli mätt på att åka runt samma bana

Ronnie Petersons krönika. Teknikens Värld nummer 5/1972.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Johannesburg (Teknikens Värld). De senaste veckorna har varit verkliga arbetsveckor. På sätt och vis kan man säga att jag har gjort storstädning både av mig själv som racerförare och av stallet.
Omedelbart efter Daytona Beach åkte jag till Sydafrika – det blev en ganska lång resa som innebar att Barbro och jag tillbringade två dagar och två nätter på olika flygplan och flygplatser. Men fram kom vi i alla fall till slut.
Efter att ha vilat ut en natt satte vi i gång med testningen. Målet med de här veckorna på banan i Sydafrika var att ”sort out the car” som vi säger på engelska, dvs plocka i ordning alla bitar på bilen och trimma ihop dem till en perfekt enhet. Det gäller liksom att få hela bilen att fungera, alla bitarna måste vara samstämmiga med varandra.

Good Year hyr banan en hel månad

Och så testade vi däck naturligtvis. Banan är hyrd av Good Year under hela månaden före Sydafrikas GP och just innan vi kom hade Jackie Stewart varit där och testat sin bil.
Och det innebar att man inte blev särskilt glad när man upptäckte att man själv åkte runt banan på 1.18,9 mot Stewarts 1.16,4.
En avsevärd skillnad alltså, som skulle betyda flera minuters seger om han hade haft det försprånget under ett GP.
Men vi var ju här för att jobba ner tiderna och få bilen att fungera ordentligt, så det var bara att krypa i overallen och sätta fart. 

Däckstest – ett tråkigt jobb...

Att testa en bil är egentligen ett ganska monotont arbete. Man kör t ex ett par varv och känner efter hur framhjulsupphängningen fungerar. Funderar på om man skulle kunna ställa om den för att få bättre flyt i vissa kurvor. Sedan är det bara att åka in i depån igen och tala med mekanikerna och vänta på att de ska justera upphängningen.
Och så ut på banan igen. Låt oss säga att framhjulsupphängningen fungerar perfekt den här gången. Så långt är allt bra – men först sedan man fått en perfekt framvagn känner man att det tar emot nån annanstans. Att man skulle kunna klippa ett par tiondelar här och där om man ändrade utväxlingen på trean.
Så håller vi på hela dagarna. Samtidigt som det är ett ganska tråkigt jobb är det nyttigt – både för mig som förare och för bilen och stallet som helhet. Att ligga och nöta runt en bana i lugn och ro som jag har gjort nu i flera veckor ger en hel del åkrutin. Eftersom jag disponerar banan själv kan jag ligga och fila på mina misstag och känna mig fram utan att störas av någon annan.

... men nyttigt 

Dessutom är det kul att känna hur både bilen och man själv blir bättre. Efter att ha nött 1 100 kilometer runt banan hade jag i alla fall kommit ner till 1.17,8 – fortfarande en bra bit från Stewart alltså, men jag vet var jag tappar de sekunder som fattas.
Under testningarna har motorn som sitter i min bil just nu blivit tröttare och tröttare. Men det kommer naturligtvis nya friska bitar före tävlingen så jag är inte orolig. Snarare tvärtom – det här träningspasset har givit mig en hel del självförtroende och jag tror att jag inte har sämre chanser än nån annan att vinna nästa lopp.
Bilen har blivit mycket bättre. Vi har bland annat givit den en helt ny nos som ser ut som ett mellanting av Lotus' nya nos och Surtees gamla om ni förstår vad jag menar. Jag har dessutom passat på att testa min Formel 2-bil som verkar gå hyfsat den också

Jag får ny bil till Monaco

När vi har klarat av Sydafrikas GP kommer en ny period med testningar. Då ska vi nämligen plocka fram Marchfabrikens välbevarade hemlighet – min nya Formel 1-vagn som jag hoppas ska bli klar till Monacos GP. Jag har egentligen lovat Robin Herd och Max Mosley att inte avslöja något om bilen förrän de ger klarsignal, men så mycket kan jag säga att det kommer att bli en helt ny bil som bygger på en helt ny idé. Teknikerna på fabriken tror mycket på den, så det ska bli väldigt skojigt att se vad den går för.
Intresset för vad vi håller på med härnere är mycket stort. Det kommer ut reportrar till banan nästan varje dag för att rapportera om vad vi har för oss och det finns artiklar om racing nästan varje dag i tidningarna. Men det har inte bara varit arbete – vi har hunnit med att koppla av ett tag också. Häromdagen var vi och tittade på alla vilda djur som finns i nationalparkerna runt stan. Det var faktiskt riktigt spännande att se lejon och ormar och andra djur som man normalt bara ser på film.
Hörde lite nyheter från Sverige häromdagen. Tycker det var roligt att Greger vann på Daytona. Det verkar ju som det finns en chans att vi blir fler svenskar i de internationella depåerna i framtiden.
Det var väl allt för den här gången. Nu har jag två veckor på mig innan loppet härnere ska köras och den tiden ska vi utnyttja till att förbättra bilen ännu mer. Stewart ska få en match – det lovar jag!

Foto: Expressen Lifestyle