Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Elkonvertera fler klassisker

Den första dagen på detta nådens år 2021 trädde en ny lag i kraft. Kommuner får nu själva besluta om zoner där bilar med förbränningsmotorer förbjuds helt och hållet, förutom biogasbilar som uppfyller Euro 6. Så kallade Zon 3.

Att se in i spåkulan har aldrig varit lättare. Bilar som drivs av fossila bränslen kommer att tappa snabbt och kraftigt i värde. Inte i dag. Men väldigt snart. Detta drabbar såklart alla vagnar oavsett ålder och värde. Eftersom de helt enkelt inte går att köra lika fritt som i dag. Starten är några gator inne i städer och byar, slut­ligen kommer det naturligtvis att gälla i stort sett hela det allmänna vägnätet.

I entusiastbilsvärlden går debatt­vågorna höga. Många anser att dessa förbud inte egentligen betyder så mycket. En del hävdar att de inte behöver visa upp eller köra sina vackra vagnar inne i ­städerna. Jag tillåter mig att tvivla över detta, det är en djupt mänsklig egenskap att visa upp sina färdigheter och surt förskansade egendomar.
Hur många tror ni vill köra en cruising helt ensamma, utan publik på ett industriområde i stället för inne i staden? Eller ha en bilträff på en parkeringsficka längs en motorväg för att koncentrera utsläppen dit och inte sprida avgaser vid pittoreska slott, herresäten och byar där träffarna äger rum i dag.

Ytterligare andra spanar lite längre fram och hävdar att det räcker att köra en entusiastbil max 100 mil per år och att de då gärna betalar 100 kronor litern för bensinen för att få köra på nationaldagen och närhelst de lokala politikerna ger bifall för en kolv att generera kraft. Möjligen är det så för de som hellre putsar än kör sina bilar.
Men jag är säker på att det är många där ute – som liksom jag själv – tycker det är roligare att köra än att putsa. Som anser att vi sprider bilkultur och motorhistoria genom att kärrorna syns.

Lösningen som står till buds i dag är att elkonvertera den klassiska bilen. Något som det också rynkas på näsan åt i Sverige. Varför amputera en bils själva själ och unikitet genom att ta bort bränslemotorn och lägga in ett elpaket och en elmotor där alla världens bilar kommer att ha i stort sett samma prestanda och avsaknad av motorljud? Och inte minst, vad händer med värdet på min kraftstinna och exklusiva Porsche 911 S från 1972 om en ­vardaglig Porsche 912 får samma prestanda? Elkonverteringen är ju väldigt demokratisk på det sättet. Alla, oavsett vad det står för beteckning där bak, eller hur få eller många exemplar som de är tillverkade i, så går alla sedan onödigt fort och har samma räckvidd.

Frodin rekommenderar

James May: Our man in Japan. Den överlägset bäste i forna Top Gear-trion tar sig från norra delen till den södra i Nippon. En lisa för den kulturellt intresserade bilmänniskan. Finns på Amazon Prime.

Jag väljer dock att se det positiva med elkonvertering. Tack vare eldriften kommer vi att kunna bevara ännu mer bildesign för eftervärlden. För samtidigt som det enligt dagens normer anses vara ett helgerån att eldrifta en Audi Quattro så skulle det ju fungera utmärkt med lillasyskonet Audi Coupé. Den slöa lillebrorsan som ändå inte har mycket att bidra med till motorhistorien.
Eller varför inte välja en högst ordinär dussin-PV eller dussin-Amazon för eldrift i stället för Sportversionerna. Likadant med mina älskade hundkojor. Lägg ingen Cooper S under ­elskalpellen, kanske inte ens en dussin-Cooper men däremot den slöa instagsvarianten 850. Genom att elkonvertera de i dag mindre värda småsyskonen skulle vi få ut mer industrihistoria och designföremål i daglig trafik. Samtidigt skulle de mer exotiska och exklusiva motorvarianterna förbli intakta med sina om 20 år sällsynta explosionsmotorer. 

Tycker jag om Zon 3 och att lokalpolitikers nycker ska få avgöra så här viktiga frågor? Nej, såklart inte. I min värld borde vi se till att bevara och gynna alla bilar äldre än 50 år och i stället gynna exempelvis etanolkonverteringar.
Men människan och världen är i ständig förändring och att inte omfamna nya tider och se möjligheter är för mig världsfrånvänt. Tack vare elkonvertering kan vi bevara en bredare skara bilar än nånsin tidigare eftersom det kommer att handla om olika tidsepokers design snarare än hästkraftsantal.