Elon Musk tar täten – alla kommer att följa efter
Tesla chocksänker priserna på sina elbilar, och de andra biltillverkarna säger att de INTE tänker följa efter i Elon Musks fotspår.
Kruxet är bara att det borde de ha gjort redan 2012.
Förra veckan gjorde Tesla nåt som biltillverkare i princip aldrig gör. De sänkte priserna på sina mest sålda bilar – Model 3 och Model Y – med mellan 70 000 och 150 000 kronor beroende på variant av de olika bilmodellerna. Klang och jubel bland bilköpare som ännu inte hade hunnit trycka på beställ-knappen och lite surare miner hos de befintliga Tesla-ägare som i ett nafs hade betalat för mycket för sin redan köpta bil.
Man kan se på Elon Musks och Teslas prissänkning på lite olika sätt. Ungefär som när vår nya regering tog bort klimatbonusen på 70 000 kronor vid köp av en ren elbil över en natt. Det ställer helt enkelt till det lite för mycket i lite för många led för att det enbart ska ses som positivt.
Mejlen till mig vittnar om både besvikelse över ”den respektlöshet Tesla visar mot oss kunder” och glädje över ”äntligen ett företag som går åt rätt håll”.
De båda känsloyttringarna sammanfattar Elon Musk ganska bra: Han är fullständigt respektlös mot etablissemanget, och de senaste tio åren har han visat att han går åt rätt håll.
När jag körde den första Model S som kom till Sverige för tio år sedan så blev jag först imponerad. Sen tänkte jag att de andra tillverkarna är ikapp inom ett par år. Tji fick jag. ”De andra” är fortfarande inte ikapp. Ingen elbilstillverkare är lika bra på räckvidd, appfunktion, laddnätverk och användarvänlighet med uppdateringar via internet, så kallad OTA, som Tesla. De har dessutom lyckats skapa en kult, närmast sektbetonad, där Teslaägare rasar på internet mot den som råkar berätta att det finns grejor som inte är så bra med Teslas bilar. Lika långt före som de är på det mer digitala, lika långt efter är de på det rent biltekniska. Chassina är inte bra, det är rätt stötigt och skramligt, karossdelarna sitter inte riktigt ihop lika bra som hos de flesta andra biltillverkare och det är inte alltid säkert att färgen sitter kvar på bilen. Saker som yngre bilköpare antagligen skiter högaktningsfullt i eftersom de byter in bilen mot en ny när leasingavtalet går ut på den gamla. På samma sätt som äldre bilköpare skiter i att det finns en massa roliga tv-spel i en Tesla.
Nåt som köpare av elbilar inte skiter i däremot är räckvidd, laddmöjligheter och prislapp.
I och med sänkningen av sina priser är Tesla nu världsledande på alla tre.
Men HUR kan de sänka priserna så mycket? Om detta tvistar de lärde. Elon Musk säger att Tesla nu har en så slimmad produktion av både bilar och batterier att de kan sänka priserna. Andra säger att Tesla måste sänka sina priser för att vara konkurrenskraftiga nu när de andra elbilarna snart är ikapp dem rent tekniskt. En liten del av internets förståsigpåare tror att Elon gör det för att jävlas.
Oavsett vilket av ovanstående som stämmer så är det så här: Om fler biltillverkare hade följt i Elons fotspår för tio år sen så hade de legat bättre till nu.
För oavsett vad bilföretagens talesmän säger just nu så kommer de att tvingas göra som Elon. De kommer också att sänka sina priser.
Pengarna är nämligen slut, det råder hög inflation och lika höga elpriser i nästan hela världen. Finns det en billigare elbil som dessutom har lång räckvidd och som kan laddas över nästan hela Europa så kommer folk att köpa den. De kommer inte att köpa en annan bil som är dyrare, har kortare räckvidd, sämre app och laddfunktioner.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se