En bil är fortfarande en bil – oavsett flosklerna
Det är lätt att förledas att tro att det är nåt helt nytt som biltillverkare ställer fram till försäljning just nu.
”Den helt nya mobilitetslösningen från xxx” (sätt in valfritt bilmärke i stället för xxx) och allt som nu kan läsas i dags- och specialpressens annonser är dock helt vanlig bilreklam. För bilar som företagen tycker att vi ska köpa eller hyra av dem. Finansieringsmetoderna kan vara nya eller halvnya, men mest av allt så har de fått nya namn.
Det roligaste jag har sett på länge är Polestars nya klimatneutrala projekt som de kallar för ett ”moonshot goal” för att det är så svårt att få till. Ja, ni ser ju. Floskler. De bygger ju fortfarande bilar, även fast de drivs av el. Floskler som mobilitetslösning och månskjutningar och gud vet allt har ett annat syfte än att ”bara” sälja en bil till dig. Tanken är att de ska driva upp ett antingen befintligt eller framtida börsvärde. Det är nämligen mer intressant att investera sina miljarder i nåt som åtminstone liknar Elon Musks Tesla, om man är en sån som har miljarder att investera.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se