Foto: Shutterstock & Teknikens Värld

En flaska champagne och en Porsche, tack

Halleluja, nykterhetsmissionärerna har slagit till igen. Nu är det Porsche som ”certifieras” av statliga IQ, ett dotterbolag till Systembolaget.

Orsaken är att Porsche har börjat ge en flaska alkoholfri spumante till sina nya kunder. Förut, på den gamla hemska tiden, fick Porsche-köparna en flaska champagne som leveransgåva.

På tiden, säger jag.
Äntligen slipper vi möta dessa horder av 911:or med champagneberusade förare på väg från Porsche-handlaren i Segeltorp, riktning Stureplan. Ovana vid bilen och var reglagen sitter, dessutom med glas i ena handen och flaskan i den andra.
Inte konstigt att det har drällt av Porsche i dikeskanten, med skrålande skaror av Porsche-ägare i starkt behov av stöttning.
Tack och lov såg importören eländet och satte stopp för det. Och vilken tur att vi har ett statligt bolag som IQ som med det kraftfulla styrmedlet ”certifierat IQ-projekt” har brutit trenden att fira händelser med alkohol. 

Allvarligt talat – sällan har jag noterat ett mer kraftfullt slag i luften för nykterheten. Det är självfallet upp till Porsche att skicka med vilka leveransgåvor de vill. Men det är väl ingen som tror att Porsche-köparna dricker upp flaskan direkt? Låt mig ge IQ-gänget en första baslektion i vett och etikett. Om du bjuder på middag och en gäst har med sig en flaska champagne ska du alltså inte dricka upp den på stående fot. Får du en bok ska du inte låsa in dig på arbetsrummet och börja sträckläsa medan gästerna står i hallen.

Men det var kanske inte vägnykterheten IQ oroade sig för? På IQ:s hemsida står det att de startade projektet för att bryta ”den självklara normen att fira med med alkohol”.
Tillåt mig att fråga: När ska jag annars öppna en flaska Bollinger för 499 kronor? När inget speciellt har hänt? Till grillkorven? Två dagar innan min namnsdag?
Enligt IQ är deras vision ”ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada”. I min värld låter det som kvällen efter köpet av en Porsche. 

Det näst mest skrattretande i den här historien är att Systembolaget uppenbarligen tror sig bedriva opinionsbildning och böjer trender genom att Porsche-köparna får en flaska alkoholfritt.
Vem bryr sig om vad Porsche-kunden får med sig hem från bilhandlaren? Ärligt talat, jag hade ingen aning om att Porsche-kunden fick med sig något över huvud taget. Eller om någon annan bilköpare får en flaska. Det står inte publik hos bilhandlaren när kunden får bil och nycklar. Varken lokalpress eller influencers är på plats. Eller Teknikens Värld. Förmodligen knappt ens frugan och barnen är vuxna och har inte tid att hänga med när pappa hämtar sin nya Porsche och sin läskflaska.
Förra året såldes 2 366 Porsche i Sverige. Vi övriga, 99,98 procent av svenska folket, bryr oss inte. Ändå tror importören av det alkoholfria vinet att de ”har lyckats bryta trenden med att ge alkoholhaltig champagne till bilköpare”.

Det allra mest sorgliga är att IQ spelar på propagandatrumman med skattepengar. IQ satte sprätt på 40 miljoner kronor 2020, en ökning med 14 procent sedan 2019.
40 miljoner kronor!

För pengarna har IQ gjort stora avslöjanden det senaste året. I våras avslöjade IQ till exempel att folk skulle dricka mer alkohol om krogarna var öppna. Förra sommaren gjorde de en undersökning och kom fram till att svenskar drack mer på semestern.
Wow! Bolaget heter IQ av en anledning.