Energikrisen påverkar även ditt bilval
Elpriserna skenar i samma veva som omställningen mot eldrivna bilar pågår. Hur ska en tänka vid bilbyte – är elbil det smarta valet eller ska det bli ännu en bensin- eller dieseldriven bil?
Jag är helt säkert inte ensam om att direkt efter en nyhetssändning på tv rassla ner i källaren, in till värmepannan och fort som tusan ratta ner rumsvärmen och varmvattentemperaturen i huset några grader. Det kommer att bli en dyr vinter, helt klart värt att ta på sig en extra tröja och rentav börja använda strumpor inomhus i stället för att slänga pengar till elbolagen. Jag är själv nybliven Tibber-kund (grundaren är från Timrå och vi Timråbor håller gärna pengarna inom kommunen, så att säga…). Skämt åsido: Jag vet inte än om det är bra eller dåligt, men det har i alla fall lett till att diskmaskinen körs nattetid och torktumlaren och handdukstorkarna körs inte alls. Tibbers app är väldigt detaljerad och visar redan nu – när sommaren hänger sig kvar åtminstone i delar av landet – på otäckt höga elpriser. Faktiskt så höga att det kan bli betydligt dyrare att köra elbil än att tanka bensin eller diesel, till och med så att det kan vara billigare att snabbladda elbilen än att ladda den hemma. Detta beror förstås på var i landet du bor, men det sätter fingret på att det just nu är viktigare än någonsin att ha stenkoll på hur du använder din bil. Särskilt om du som jag är i valet och kvalet på vad din nästa bil ska drivas av.
Vi behöver en andrabil i hushållet, och för en månad sedan var siktet glasklart och helt inställt på en billigare (nej, det finns inga såna…) elbil. Ladda billigt hemma, köra till jobb och barnens träningar. Den uppgiften skulle enkelt lösas av en sämre elbil med halvrisig räckvidd. Men nu, att stoppa in laddsladden och tänka på hur tiokronorna per kilowattimme letar sig genom kabeln in i en redan för dyr bil, det känns inte riktigt lika aktuellt så att säga. Grovt räknat drar en elbil mellan 1,5 och 2,5 kilowattimmar per mil – och vips kostar det lika mycket som att köra på bensin.
Det här påverkar förstås inte bara din och min privatekonomi, utan även klimatet. Det är ju klart och tydligt bestämt från politikerhåll att det är eldrift som är bilistens framtid i Europa. I Sverige är över hälften av alla sålda nya bilar laddbara – som nu tyvärr är dyra både att köpa och att köra.
Kommer vi att få se ett hack i den försäljningsstatistiken? Eller kommer landets regering att inrätta de utlovade stödpaketen med maxtak för elkostnaderna? Allt detta kommer att bli mycket intressant att följa.
Ja tack!
WAE, Williams Advanced Engineering bygger det ”alla” vill ha, men få har råd med: en elbilsplattform för extrema sportbilar. Fritt fram att starta eget märke!
Nej tack!
Elpriser som gör det dyrare att köra elbil än att tanka diesel riskerar att bromsa både försäljning av elbilar och omställningen som ska rädda klimatet. Snabba åtgärder behövs!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se